Breaking News

بررسی تأثیر وارنیش فلوراید در کودکان پیش دبستانی

24 سپتامبر 2019- سیاتل، ایالات متحده: با توجه به کاربرد آسان، قیمت مناسب و خطر کم بلع این محصول، وارنیش فلوراید (FV) به یک درمان ضد پوسیدگی رایج برای کودکان تبدیل شده است. در مطالعه ی محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل، تأثیر FV در کاهش پوسیدگی دندان در کودکان پیش دبستانی بررسی شد. یافته های این تحقیق نشان داد تأثیرFV  در پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیار کم است و محققان نتیجه گیری کردند که برای ارزیابی مقرون به صرفه بودن استفاده از این محصول، مطالعات بیشتری لازم است.

محققان به طور سیستماتیک 20 کارآزمایی بالینی FV را که در 13 کشور انجام شده بود، بررسی کردند. آنها کارآزمایی هایی را برای این بازنگری انتخاب کردند که در آن از FV به تنهایی یا همراه با یک برنامه ی بهداشت دهان و دندان استفاده شده بود. نتایج حاصل از استفاده از FV با نتایج یک دارونما، مراقبت معمول یا بدون هیچ درمانی مقایسه شد. دکتر Joana Cunha-Cruz ، استادیار پژوهشی گروه علوم بهداشت دهان و دندان در این دانشگاه گفت: شواهد موجود از مزایای وارنیش فلوراید برای استفاده در کودکان خردسال پشتیبانی نمی کند.

محققان خاطرنشان كردند كه جمعیت هدف برای وارنیش فلوراید، کودکان و به ويژه كودكانی هستند كه در معرض خطر پوسيدگی زيادی قرار دارند و بايد از این روش به عنوان مكملی برای ساير درمان های فلورايد، مانند خميردندان يا آب فلورايد برای آنها استفاده شود. با این حال، محققان گفتند که آزمایش های بالینی اخیر در گروه های کم خطر و پرخطر نتوانسته است اثر محافظتی برنامه های FV را اثبات کند.

این مطالعه به طور کامل اثر FV را رد نکرده است. این یافته ها نشان داد که خطر ابتلا به پوسیدگی جدید در بین کودکانی که FV دریافت کرده اند ، 12٪ ، در مقایسه با کسانی که این درمان را دریافت نکرده اند، کاهش یافته است. اگرچه این مزیت چندان قابل توجه نبود، اما وارنیش فلوراید هنوز در بعضی موارد می تواند به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه عمل کند.

غلظت فلوراید می تواند در بین وارنیشهای مختلف متفاوت باشد. برای گزینه های درمانی بسیار مؤثر موضعی، دکتر Cunha-Cruz استفاده از سیلانت ها، به ویژه آنهایی که دارای گلاس آیونومر یا فلوراید دیامین نقره هستند را توصیه می کند. وی خاطرنشان کرد: این شواهد هنوز هم از استفاده از خمیر دندان فلوراید پشتیبانی می کنند، که کاری بسیار ساده و کم هزینه است. ارزش خمیردندان در ارائه ی روزانه فلوراید در دهان نهفته است.

این تیم تحقیقاتی خواستار مطالعات بیشتر در مورد مقرون به صرفه بودن وارنیش فلوراید در بین جمعیت های مختلف و در برنامه های کاربردی مختلف شدند. در این میان، دکتر Cunha-Cruz  کاهش مصرف قند را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان پیشنهاد نمود.

این تحقیق با عنوان “وارنیش فلوئورید و پوسیدگی دندان در کودکان پیش دبستانی: یک بازنگری سیستماتیک و متاآنالیز” ، در تاریخ 20 ژوئن 2019 ، در مجله ی Caries Research منتشر شد.

منبع:

https://am.dental-tribune.com/news/study-examines-effectiveness-of-fluoride-varnish-in-preschoolers/