Breaking News

کاشت ایمپلنت در ناحیه قدامی مملو از مشکلات است

27سپتامبر 2019- دکترHoma Zadeh  سخنرانی خود را در جلسه ای با عنوان “آیا باید از ایمپلنت دندان در ناحیه قدامی اجتناب كنیم؟” ، در برنامه علمی 28مین نشست علمی سالانه انجمن اروپایی اسئواینتگریشن، ارائه نمود. او نماینده ی هیئت پریودنتولوژی آمریکا و رئیس سابق the Western Society of Periodontology است. او در مصاحبه ای کوتاه با دنتال تریبون بین المللی، جنبه های چالش برانگیز قرار دادن ایمپلنت در ناحیه قدامی(aesthetic zone) و انتظارات بیماران را مورد بحث قرار داد.

دکتر همازاده، شما یک سخنرانی با عنوان “قرار دادن ایمپلنت در ناحیه قدامی” ارائه نمودید. در طول ارائه ی خود بر روی چه موضوعاتی تمرکز داشتید؟

ارائه من بر فرایند تصمیم گیری به عنوان مهمترین جنبه ی کاشت ایمپلنت در ناحیه قدامی تمرکز داشت. دهها تصمیم در این مورد باید اتخاذ شود که می تواند بر نتیجه ی نهایی تأثیر گذارد. مبنایی که در آن تصمیمات گرفته می شود، محور ارائه ی من بود.

جوانب مثبت و منفی کاشت ایمپلنت در ناحیه ی قدامی چیست و چالش های خاص قرار دادن ایمپلنت در این ناحیه کدامند؟

عمل کاشت ایمپلنت در ناحیه ی قدامی مملو از مشکلات پیدا و نهان است، از جمله تفاوتها در بهبودی سوکتهای دندان(tooth extraction sockets) و همچنین تفاوتها در تغییرات مخاطی اطراف ایمپلنت. کاشت ایمپلنت در قسمت قدامی فک بالا در مقایسه با سایر مکانها در دهان، چه ایمپلنت در سوکت حاصل از کشیدن دندان کار گذاشته شود و چه در مکانی که قبلا ترمیم شده است، با چالشهای بمراتب بیشتری همراه است. ترکیبی از تفاوتهای بیولوژیکی در نتایج و همچنین چالش های فنی می تواند احتمال بروز یک نتیجه منفی را افزایش دهد.

با این وجود، به جای اجتناب از کاشت ایمپلنت در ناحیه قدامی، برای دندانپزشکان نکته ی مهم اینست که ارزیابی دقیق ریسک را انجام دهند تا از عوامل خطر و شاخص های خطر که می توانند بر نتایج تأثیر بگذارند، آگاهی یابند.

عوامل خطر مهم مورد بحث شامل فنوتیپ استخوان آلوئول در سوکت های دندان ( نازک یعنی کمتر از 1 میلی متر و ضخیم یعنی بیشتر از 1 میلی متر) و فنوتیپ مخاطی است. همچنین، موقعیت سه‌بعدی ایمپلنت باید براساس دستورالعملهای آناتومیک و پروستتیک تعیین شود. با شناخت همه ی این عناصر خطر، می توان با تصمیم گیری درست آنها را مدیریت کرد و پیش بینی نتیجه را به حداکثر رساند.

انتظارات بیماران از کاشت ایمپلنت در ناحیه قدامی با انتظارات آنها از کاشت ایمپلنت در مکانهای دیگر در حفره دهان چه مقدار متفاوت است؟

هرگونه درمانی در ناحیه ی قدامی فک بالا، جای خطای بسیار کمی دارد، زیرا نتیجه به طور مستقیم توسط بیمار و دیگران قابل مشاهده است. کاشت ایمپلنت در ناحیه قدامی فوق العاده چالش برانگیز است ، زیرا نتیجه آن بازتاب درمان جراحی و درمان پروستتیک است.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/interview-implant-therapy-in-the-aesthetic-zone-is-fraught-with-pitfalls/