Breaking News

سونوگرافی با فرکانس بالا از مقطع‌نگاری رایانه‌ای با اشعهٔ مخروطی در تصویربرداری از استخوان اطراف ایمپلنت برتری دارد

2 اکتبر 2019 – مقطع‌نگاری رایانه‌ای با اشعهٔ مخروطی یا CT با پرتو مخروطی (CBCT) استاندارد طلایی برای تصویربرداری از استخوان اطراف ایمپلنت در نظر گرفته شده است، اما محققان می خواستند بدانند که آیا یک روش دیگر بدون تابش اشعه ی ایکس، ممکن است اطلاعات دقیق تری ارائه دهد؟ آنها CBCT  را با سونوگرافی با فرکانس بالا مقایسه کردند و نتیجه گیری شگفت آور را گزارش کردند.

سونوگرافی دارای میانگین خطای اندازه گیری پایین تری در مقایسه با CBCT بود، در حالی که هر دو روش دارای حداکثر خطای یکسانی بودند، بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که سونوگرافی با فرکانس بالا ممکن است از نظر بالینی مفید باشد.

نویسندگان به رهبری دکتر Juliana Marotti ، از دپارتمان پروستودنتیک و بیومتریال در مركز ایمپلنتولوژی دانشكده پزشکی دانشگاه RWTH آخن در آلمان نوشتند: در شرایط محدود شبیه سازی شده در این مطالعه، سونوگرافی با فرکانس بالا، در مقایسه با اسکن نوری به عنوان مرجع، دقت بالاتری را نسبت به تصاویر CBCT ارائه می دهد و بنظر می رسد که ابزاری امیدوارکننده برای اندازه گیری استخوان اطراف ایمپلنت باشد. (Journal of Clinical Medicine، 25 سپتامبر 2019).

Cone-beam CT استاندارد طلایی برای تصویربرداری از استخوان اطراف ایمپلنت است زیرا می تواند تصاویر مقطعی ارائه دهد. با این وجود، هرگونه آرتیفکتی که در تصاویر دیده می شود، ممکن است مشاهده ی سطح تماس استخوان- ایمپلنت را مخدوش کند و ارزیابی استخوان اطراف ایمپلنت را به یک چالش تبدیل نماید. محققان همچنین خاطرنشان كردند كه CBCT برای ارزیابی ایمپلنت های بدون علامت در معاینات دوره ای توصیه نمی شود تا از قرار گرفتن بیمار در معرض اشعه ی ایکس زیاد خودداری گردد.

به دلیل همین محدودیت ها، محققان می خواستند ببینند كه آیا سونوگرافی با فرکانس بالا می تواند ضخامت استخوان را در ناحیه باكولینگوال ایمپلنت های دندانی با همان دقت CBCT اندازه گیری كند. تحقیقات قبلی نشان داده اند که با کمک سونوگرافی می توان بافت های نرم، سطوح استخوانی و ایمپلنت های دندانی را بدون تابش یونیزه کننده با اطمینان ارزیابی کرد.

محققان چهار ایمپلنت دندان را در هشت نمونه از استخوانهای خوک قرار دادند. هر ایمپلنت توسط یک اسکنر سونوگرافی با فرکانس بالا(یک نمونه ی اولیه تهیه شده در دانشگاه RWTH آخن)، یک واحد CBCT ، (Sirona Galileos ساخت شرکت Dentsply Sirona) و یک اسکنر نوری خارج دهانی (D250, 3Shape)  برای مقایسه، اسکن گردید.

جدول زیر خطای اندازه گیری حاصل از سونوگرافی و CBCT را در مقایسه با اسکن نوری نشان می دهد.

Ultrasound tops CBCT in peri-implant bone imaging

نویسندگان خاطرنشان كردند كه این مطالعه آزمایشگاهی بوده و آنها از نرم افزار برای بهبود كیفیت تصاویر استفاده نكردند. نویسندگان اظهار داشتند که اهمیت اصلی این مطالعه ارائه ی یک فناوری جدیدی برای ارزیابی استخوان اطراف ایمپلنت بود.

نویسندگان نتیجه گیری نمودند که سونوگرافی با فرکانس بالا در مقایسه با CBCT دقت بالاتری را نشان می دهد در حالی که خطای اندازه گیری آن تا حد کمی به اسکن نوری نزدیک تر است.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=rst&pag=dis&ItemID=325170