Breaking News

ما باید بر اهمیت پیشگیری تأکید کنیم

21 نوامبر 2019- دکتر Magda Mensi ، محقق دانشگاه Brescia در ایتالیا، متخصص پریودنتیکس و ایمپلنت که علاقه خاصی به درمان غیر جراحی بیماریهای پریودنتال دارد، پیش از اولین وبینار 24 ساعته در دندانپزشکی، نظرات خود را با دنتال تریبون بین المللی در مورد اهمیت مراقبت های پیشگیرانه از دندان و راه های مقابله با پری ایمپلنتیت به اشتراک گذاشت.

پروفسور منسی، پری ایمپلنتیت یک وضعیت پاتولوژیک است که اغلب بعد از عمل کاشت ایمپلنت اتفاق می افتد. آیا به طور کلی پیشگیری اصلی ضروری است که متخصصان دندانپزشکی به آن کمتر توجه می کنند؟

کاملا! تعداد زیادی از دندانپزشکان با سطح مهارت های مختلف در قرار دادن ایمپلنت در بیمارانی که به طور صحیح انتخاب نشده اند و یا برای انجام عمل جراحی آماده نشده اند و بدون پروتکل نظارت و نگهداری بعد از عمل، در این زمینه مشغول به کار هستند که این یک مشکل بزرگ است.

بیماریهای پری- ایمپلنت به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته اند. با این حال، به دلیل عدم وجود معیارهای تشخیصی سازگار و قطعی، در مورد میزان واقعی این مشکل، اطلاعات کمی وجود دارد. چرا چنین است و به نظر شما چگونه می توان موضوع را مورد بررسی قرار داد؟

ایمپلنت، یک دندان نیست! بهمین دلیل بسیار مشکل است که از همان پارامترهایی که برای تشخیص ژنژیویت و پریودنتیت استفاده می کنیم، برای بیماریهای مرتبط با ایمپلنت استفاده نماییم. تونل مخاطی اطراف ایمپلنت از ابتدا می تواند بسیار عمیق باشد. با این حال ، این تونل یک پاکت نیست بلکه مانند یک پاکت، دارای محیطی بی هوازی است. بنابراین، ما نمی توانیم از معیارهایی مانند عمق پروبینگ پریودنتال (PPD) ، سطح چسبندگی بالینی و خونریزی در هنگام پروبینگ (BOP) برای ارزیابی آن استفاده کنیم.

جایگاه ایمپلنت در سطح استخوان یا سطحsub-crestal  مشکل دیگری است. بنابراین ما می توانیم موکوزیت و پری ایمپلنتیت را التهاب بافت نرم با تحلیل استخوان یا بدون آن تعریف کنیم، اما از نظر عمق پاکت یا تحلیل استخوان، معیارهای روشنی نداریم. به طور کلی، متون علمی در این زمینه بسیار سردرگم هستند و داده ها در متاآنالیزهای مربوط به این مشکل، با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.

با طبقه بندی جدید بیماریهای پری ایمپلنت که بطور رسمی در کنگره EuroPerio9 در آمستردام ارائه شد ، اکنون حداقل دستورالعملهای واضح تری در اختیار دندانپزشکان قرار گرفته است. وجود BOP به همراه پاکت عمیق تر، موکوزیت محسوب می شود. اگر این وضعیت (یا یک PPD بیش از 6 میلی متر) همراه با بیش از 3 میلی متر تحلیل استخوان وجود داشته باشد، آن را پری ایمپلنتیت می نامیم.

نقش درمان هدایت شده ی بیوفیلم (GBT) را در درمان بیماری پری ایمپلنت، چگونه توصیف می کنید؟

GBT ، روشی واقعاً مؤثر در از بین بردن بیوفیلم در رستوریشنهای سرامیکی و رزینی است که روی ایمپلنت ها، در زیر چارچوب ایمپلنت، و بر روی گردن یا تردهای ایمپلنت ها ایجاد می شود، این روش بدون ایجاد صدمه و با ابزارهایی انجام می شود که برای اپراتور و بیمار راحت باشد. ویزیتهای دوره ای و استفاده از پروتکل GBT می تواند نارسایی ایمپلنت یا عوارض بیولوژیکی را کاهش دهد و در صورت لزوم می تواند اولین قدم درمانی قبل از یک رویکرد جراحی باشد.

هیچ استاندارد طلایی برای درمان پری ایمپلنتیت تا به امروز معرفی نشده است. در مطالعه ای که در سال 2017 منتشر شد، شما یک پروتکل ضد عفونی کننده ی غیر جراحی (MAINST) را معرفی کردید. آیا می توانید توضیح دهید که چگونه این پروتکل کار می کند و به نظر شما آیا می تواند تبدیل به یک استاندارد شود؟

این پروتکل ترکیبی از یک سیستم انتشار موضعی کنترل شده توسط داکسی سایکلین و GBT است. ما فاز حاد پری ایمپلنتیت را تنها با زدودن بیوفیلم ساب ژینژیوال با پودر اریتریول و استفاده از ژل دوکسی سایکلین 14٪ بصورت ساب ژینژیوال درمان می کنیم. بعد از گذشت یک هفته، ما یک جلسه کامل GBT  را با بی حسی موضعی در سایت برای استفاده از PERIOFLOW nozzle  در پاکت بر روی تردها و the PEEK tip  برای زدودن جرم در صورت وجود، انجام می دهیم. سپس برای افزایش اثر GBT  و سم زدایی سطوح ایمپلنت، از یک دوز آنتی بیوتیک دوباره استفاده می کنیم. با استفاده از کورت دستی، ما یک کورتاژ ملایم از خط پاکت را برای از بین بردن اپیتلیوم زخم شده و بافت گرانوله انجام می دهیم. ما بیمار را هر سه ماه یک بار برای یک GBT کل دهان، و کنترل سایتهای ایمپلنت فرا می خوانیم.

این پروتکل، در ترکیب با یک رژیم مراقبت دقیق در منزل و کنترل پلاک توسط بیمار و اصلاح ساختارهایی که قابل تمیز کردن نباشند، بسیار خوب و مؤثر است.

ادامه آموزش در مبارزه با پری ایمپلنتیت چقدر مهم است؟

آموزش مداوم، یک ضرورت است. باید بر اهمیت پیشگیری، پیگیری و نگهداری پس از درمان تأکید کنیم. ما باید برای ساخت پروتزهای قابل تمیز کردن و انتخاب یا درمان بیماران قبل از جراحی، به دندانپزشکان و تکنسین های دندانپزشکی آموزش دهیم. ما باید به متخصصان دندانپزشکی، استفاده از فناوری های جدید و مکمل ها را برای مقابله با این مشکل آموزش دهیم.

دکتر Mensi ، به عنوان یکی از سخنرانان وبینار 24 ساعته ای ، که به میزبانی EMS و آکادمی دندانپزشکی سوئیس از 23 نوامبر برگزار می شود، یک سخنرانی 1 ساعته با عنوان “ایمپلنت و پیشگیری: تجربه بالینی و موفقیت” ارائه خواهد کرد. ارائه ی وی قرار است در روز 24 نوامبر ساعت 11 صبح به وقت اروپای مرکزی آغاز شود. در طول وبینار به زبان انگلیسی، وی ابزارها و پروتکلهای مختلفی را برای از بین بردن بیوفیلم از سطوح ایمپلنت نشان خواهد داد، ارائه ی وی یک مرور کلی در مورد تحقیقات فعلی در مورد درمانهای غیر جراحی برای بیماری های ایمپلنت، و توضیح پروتکل های GBT و MAINST ، است که موارد بالینی آنها را به نمایش می گذارد. حضور در وبینار رایگان است. متخصصان دندانپزشکی علاقه مند به حضور در این وبینار آنلاین می توانند اطلاعات بیشتری را در آدرس www.24hdentalwebinar.com کسب و در همین آدرس ثبت نام کنند.

منبع:

https://eu.dental-tribune.com/c/e-m-s-electro-medical-systems-s-a/news/interview-we-need-to-stress-the-importance-of-prevention/