Breaking News

ده اشتباه رایج در مسواک زدن و نحوه ی اصلاح آن

قبول کنید که مسواک زدن دندان ها آنقدر برای شما تبدیل به یک عادت همیشگی شده است که به سختی در مورد نحوه ی انجام آن فکر می کنید. اما مسواک زدن صحیح ، کلید حفظ سلامت دهان و دندان است و به شما کمک می کند تا با مشکلاتی نظیر پوسیدگی دندان، ایجاد حفره و بیماری های لثه مواجه نشوید. برای تصحیح یا تکمیل مهارت های خود به ده اشتباه رایج در مسواک زدن و راهنماییهای آسانی که در ادامه ی هر یک از این اشتباهات آورده ایم، توجه کنید:

  • انتخاب ابزار نامناسبBrushing-teeth-opt

سایز مسواک را متناسب با اندازه دهان خود انتخاب کنید، اگر به دهان شما، برای ورود مسواک فشار وارد می شود، احتمالا مسواک برای دهان شما بیش از حد بزرگ است. شما باید از قرار گرفتن مسواک در دست و دهان خود احساس خوبی داشته باشید، تا بتوانید بطور مرتب از آن استفاده کنید. اگر موهای برس مسواک سفت باشند، به لثه ی شما آسیب وارد خواهد شد، مسواکی با برس نرم بهترین نوع مسواک است.

مسواک برقی یا دستی؟ این موضوع یک اولویت های فردی است، انواع مسواک برقی آسان تر و با کارآیی بهتری دندانها را تمیز می کنند(رجوع شود به مزیت های مسواک برقی نسبت به مسواک معمولی)، به خصوص اگر شما با آرتریت یا مشکل دیگری در دستها، بازوها، یا شانه ی خود روبرو هستید.

  • زمان ناکافی

آیا شما به اندازه کافی مسواک می زنید؟ مسواک زدن دو بار در روز توصیه می شود ، اما برخی از دندانپزشکان معتقدند سه بار مسواک زدن در روز بهترین نتیجه را خواهد داشت.

در هر بار مسواک زدن باید حداقل 2 دقیقه زمان صرف نمایید. بهتر است دهان خود را به چهار بخش تقسیم و 30 ثانیه زمان به هر بخش اختصاص دهید. برای سپری شدن سریع تر زمان، بهتر است در حال تماشای تلویزیون مسواک بزنید. برخی از انواع مسواکهای برقی دارای تایمر داخلی(زمان سنج) هستند. کارشناسان مسواک زدن قبل از صبحانه یا 30 دقیقه پس از صبحانه را توصیه می کنند(علت آنرا در تمایل به مصرف مواد ترش در ادامه متوجه خواهید شد).

  • مسواک زدن بیش از حد

مسواک زدن بیش از سه بار در روز ممکن است ایده آل نباشد زیرا می تواند سبب فرسایش و از بین بردن پوسته ی بیرونی دندان ها یعنی مینای دندان شود و به لثه آسیب رساند.

همچنین، از وارد آوردن فشار زیاد در هنگام مسواک زدن بپرهیزید بهتر است برس مسواک را با تماس ملایم تری بر روی سطح دندانهای خود حرکت دهید.

اگر از مسواک برقی استفاده می کنید، حرکت مسواک بطور خود بخود صورت می گیرد، فقط هدایت مسواک، در دهان بعهده ی شما خواهد بود. برخی از مسواکهای برقی سنسور فشار دارند و در صورتیکه فشار دست شما بیش از حد باشد هشدار می دهند. نگران نباشید برای از بین بردن پلاکها نیاز به نیروی زیادی نیست.

  • شیوه ی ناصحیح مسواک زدن

آیا روش مسواک زدن شما صحیح است؟ حرکت برس مسواک بصورت افقی و در امتداد لثه موجب آسیب به خط لثه می شود. برس مسواک را در زاویه 45 درجه نسبت به لثه خود قرار دهید و با حرکت بالا و پایین سطح دندانها را تمیز کنید و با حرکت های کوتاه مسواک را بر روی سطوح دندانهای دیگر هدایت کنید.

سطوح داخلی و بیرونی دندانها، پشت دندان آسیاب، و زبان خود را مسواک بزنید. مناطق دور از دسترس را فراموش نکنید، اگر مسواک زدن را بطور کامل انجام ندهید، پلاکها در دهان باقی مانده و باعث آسیب به دندانها می شوند.

  • از یک نقطه شروع کردن

آیا شما همیشه از یک محل شروع به مسواک زدن می کنید؟ دندانپزشکان می گویند که اغلب ما مسواک زدن را از یک نطقه ی خاص شروع می کنیم.

مسواک زدن را از نقاط مختلف شروع کنید زیرا زمانی که شما به آخرین منطقه از دهان می رسید غالبا خسته شده و با دقت کمتری مسواک می زنید و پلاکها از آن ناحیه بخوبی شسته نمی شوند و بمرور زمان در آن ناحیه پوسیدگی ایجاد می شود. با تغییر نقطه ی شروع و دقت بر روند حرکت مسواک در دهان، همه ی سطوح را به اندازه کافی مسواک کنید.

  • انتخاب ناصحیح محصولات

نوع خمیر دندانی که استفاده می کنید مهم است. انواعی که دارای قدرت سفید کنندگی و یا کنترل جرم می باشند می توانند برای ساختار دندان مضر باشند، افزایش ذرات سفید کننده می تواند مینای دندان را تخریب کند. اگر می خواهید دندانهای براق و سفیدی داشته باشید بهتر است بعد از مدتی استفاده از خمیر دندان سفیدکننده ، خمیر دندان معمولی را جایگزین کنید و این کار را بطور منظم تکرار کنید.

  • تمایل به مصرف مواد ترش

نوشیدنی های انرژی زا، سوداهای رژیمی و آب نباتهای ترش – حتی غذاهای سالمی مانند آب سیب، آب پرتقال، و قهوه – حاوی اسید هستند که می تواند مینای دندان را نرم کند.

اگر از مواد اسیدی یا ترش استفاده کردید، تا نیم ساعت بعد، از مسواک پرهیز کنید، این کار به بزاق زمان می دهد تا اسیدیته ی دهان را بحالت طبیعی برگرداند ومینای دندان حفظ شود. مسواک زدن پس از خوردن مواد اسیدی زمانیکه مینای دندان نرم شده است سبب از بین رفتن مینای دندان می شود.

  • قرار دادن مسواک در دستشوییtoothbrush-holder-opt

بسیاری از ما مسواک خود را در دستشویی قرار می دهیم که مسلما تمیزترین مکان در خانه ی شما نیست. برای تمیز نگه داشتن مسواک، آن را در جا مسواکی بحالت ایستاده قرار دهید اگر آن را بر روی پیشخوان دستشویی یا فضای دستشویی قرار دهید، ممکن است میکروب ها از توالت و یا روشویی به آن منتقل شوند. اجازه ندهید که برس دو مسواک در جا مسواکی با هم در تماس قرار گیرند.

برس مسواک را بخوبی تکان دهید و در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود – احتمال رشد باکتری در برس مرطوب بیشتر است. در هنگام سفر از یک پوشش که اجازه ی عبور هوا را می دهد، استفاده کنید.

  • نشستن مسواکTooth-brush-rinsing-opt

باکتری ها می توانند بر روی یک مسواک شسته نشده رشد می کنند و در زمان بعدی با مسواک زدن در واقع باکتری های قدیمی را به دهان خود وارد می کنید، شستشو مسواک بعد از هر بار مسواک زدن برای حذف هر گونه خمیر دندان و پس مانده ی غذا ضروری است.

 

  • عوض نکردن مسواک

مسواک شما چند ساله است؟ شما باید هر 3 یا 4 ماه یک مسواک جدید خریداری و استفاده کنید.old-toothbrush-opt
هنگامی که برس مسواک انعطاف پذیری عادی خود را از دست می دهد و یا فرسوده می شود ، دیگر قادر به تمیز نمودن دندانها نخواهد بود. در برخی از مسواکهای برقی، سر برس رنگی(غالبا برنگ آبی) است با از بین رفتن این رنگ زمان تعویض مسواک فرا می رسد. اگر در هنگام خرید نمی توانید در مورد نوع یا برند آن تصمیم بگیرید قبل از خرید، از دندانپزشک خود بهترین و مناسبترین نوع مسواک را سوال کنید.

منبع:

http://www.webmd.com/oral-health/healthy-teeth-14/brushing-teeth-mistakes