Breaking News

ورکشاپ پریو 2019 دستورالعمل های جدیدی را برای درمان پریودنتیت تدوین نمود

4 دسامبر 2019- بروکسل، بلژیک: یک قدم بزرگ به جلو برای رویکرد مبتنی بر شواهد و مؤثرتر برای درمان پریودنتیت مرحله I ، II  و III نتیجه ی کارگاه Perio 2019 بود. این نشست علمی توسط فدراسیون پریودنتولوژی اروپا (EFP) با حضور بیش از 90 متخصص پریودنتیست برجسته، متخصصان دندانپزشکی و متخصصان توسعه ی دستورالعملهای طبی از سراسر جهان برگزار شد.

این متخصصان از 10 تا 12 نوامبر در La Granja de San Ildefonso در اسپانیا گرد هم آمدند و در آنجا به اجماع جدیدی رسیدند و دستورالعملی را برای درمان بهینه ی پریودنتیت که، جدی ترین بیماری پریودنتال و یکی از شایع ترین بیماریهای مزمن در جهان است، تدوین کردند.

ورکشاپ پریو 2019، به ریاست پریودنتیست مشهور پروفسورMariano Sanz  از اسپانیا، با موضوع “راهنمای مبتنی بر شواهد برای درمان پریودنتال” برگزار شد. متخصصان خبره راهنمایی های جدیدی را برای دندانپزشکان و متخصصان بهداشت دهان و دندان تدوین کردند. مسیرهای درمانی دقیق، بر اساس نوع تشخیص برای هر بیمار مشخص شد و مجموعه ای از توصیه ها با جزئیات در مورد مداخلات خاص تهیه شد.

یک رویکرد جدید کلیدی توصیه به مراقبت پله ای بود. به جای پیروی از یک دستورالعمل ثابت متوالی در هنگام معالجه ی بیمار، رویکرد مراقبت پله ای توصیه می شود در این نوع مراقبت ابتدا درمانهایی با کمترین پیچیدگی و کمترین هزینه و شدت انجام می شود و پس از نظارت بر وضعیت بیمار، تنها در صورت مشاهده ی نیاز به درمان های پیچیده تر یا فشرده تر، به سمت این درمانها که از نظر بالینی ضروری هستند، حرکت می کنیم.

چهار گروه کارشناسی متخصص در این ورکشاپ، 15 بازنگری سیستماتیک و یک گزارش وضعیت(position paper) در مورد جنبه های مختلف درمان پریودنتال برای مراحل I ،II  و III پریودنتیت و نگهداری از فردی که بیماری پریودنتیت او با موفقیت درمان شده را بررسی کردند. این کارگاه شامل پریودنتیت مرحله چهارم نمی شد، زیرا دستورالعمل های این مرحله از بیماری توسط کارگاه پریو 2020 در نوامبر سال آینده تهیه خواهد شد.

دانشمندان علاوه بر توجه به شواهد علمی که از مداخلات مختلف حمایت می کنند، ثبات و ارزش شواهد، ارتباط بالینی نتایج، توازن مزایا و مضرات، ترجیحات بیمار و ملاحظات اخلاقی، حقوقی، اقتصادی و عملی را در نظر گرفتند.

این کارگاه نه تنها از EFP، بلکه از 8 انجمن و سازمان علمی اروپا به عنوان نماینده ی گروه های اصلی در حرفه ی دندانپزشکی بهره برد: فدراسیون دندانپزشکی محافظه کارانه ی اروپا، انجمن بهداشت عمومی دندانپزشکی اروپا، انجمن اندودنتولوژی اروپا، انجمن پروستودنتیک اروپا، شورای دندانپزشکان اروپا، فدراسیون بهداشت کاران دهان و دندان اروپا، انجمن دانشجویان دندانپزشکی اروپا و پلت فرم سلامت بهتر دهان و دندان در اروپا.

سند دستورالعمل بالینی تهیه شده توسط Perio Workshop 2019 سال آینده به همراه سایر مقالات مرتبط در یک ضمیمه ی مخصوص با دسترسی آزاد در مجله ی Clinical Periodontology، که مجله ی رسمی EFP است، منتشر می شود.

پرفسور Sanz گفت: کارگاه پریو 2019 یک قدم مهم رو به جلو برای بیماران پریودنتیت و همچنین متخصصان مراقبت از دهان بود. او ادامه داد: در سال های آینده این ورکشاپ با شناسایی شواهد حمایت از مداخلات مختلف پریودنتال، همراه با رویکرد گام به گام به روش درمانی، در بهبود مراقبت از بیماران تأثیر عمده ای خواهد گذاشت.

دکتر David Herrera ، که ریاست کارگاه پریو 2020 را بر عهده دارد، گفت: توسعه ی دستورالعمل بالینیEFP ، در سطح S3، یک موفقیت بسیار مهم برای پریودنتولوژی اروپا است. در حال حاضر ما برای طراحی درمان بمنظور مدیریت بیماران مبتلا به پریودنتیت مرحله I ، II و III یک پایه ی محکم در اختیار داریم. برای پریودنتیت مرحله چهار، ما باید یک سال دیگر صبر کنیم، کمیته ی ورکشاپ EFP در حال آماده سازیهایی برای تدوین یک راهنمای جدید برای چنین شرایط مهمی می باشد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/perio-workshop-2019-develops-new-guidelines-for-treating-periodontitis/