Breaking News

چرا مکیدن انگشت شست می تواند مضر باشد و چگونه این عادت را برطرف کنیم

در دوران نوزادی معمول است که نوزادان با استفاده از دهان خود دنیا را جستجو کنند، این یک غریزه طبیعی است که نوزادان با آن به دنیا می آیند و همه والدین می دانند که این موضوع چقدر می تواند استرس زا باشد! مکیدن پستانک، انگشت شست یا انگشتان دست برای چند سال اول زندگی کاملاً طبیعی است، زیرا کودکان از این کار برای کمک به احساس آرامش و اطمینان خاطر خود استفاده می کنند.

با این حال، اگر این روند بیش از 5 سال ادامه یابد، می تواند نشانه مشکلی در رشد عاطفی یا اجتماعی کودک باشد. کمک به کودک برای فراموش نمودن این عادت در سنین پایین و در زمان مناسب بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای را بهمراه داشته باشد.

عوارض جانبی احتمالی

یكی از مهمترین مزایای این عادت برای كودك و والدین این است كه به آنها كمك می كند که هر دو راحت تر بخوابند. با این حال، ترک این عادت قبل از شروع رشد دندانهای کودک بسیار مهم است، زیرا اگر به آنها اجازه ی ادامه ی این کار داده شود، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تراز و ردیف بودن دندانها(teeth alignment) شود که نیاز به انجام کارهای دندانپزشکی در آینده را ایجاد خواهد کرد.

اگر كودك پس از آنكه تمام دندانهای شیری خود را از دست داد، هنوز به مکیدن انگشت شست یا پستانك خود ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که منجر به عفونت گوش میانی او شود که در بعضی موارد می تواند برای رفع این مشکل به جراحی نیاز باشد.

سایر عوارض طولانی مدت ناشی از مکیدن بیش از حد انگشت شست عبارتند از:

  • ایجاد مال اکلوژن: underbite یا overbite[1]
  • ناهنجاری یا حساسیت سقف دهان
  • اثر سوء بر موقعیت فک که می تواند به لکنت زبان بیانجامد
  • افزایش شانس ورود باکتری های مضر و یا پاتوژن به بدن
  • مشکلات پوستی مانند پینه ی انگشت شست یا موج دار شدن و ناهمواری ناخن شست
  • مسائل اجتماعی مانند مورد آزار واقع شدن توسط همسالان

چگونه این عادت را برطرف کنیم

حدود 30٪ از کودکان پیش دبستانی هنوز انگشتان دست خود را می مکند، اما توصیه های زیر می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما در یک زمان مناسب این عادت را فراموش کند. مهمترین چیز این است که کودک خود را در حالی که به مکیدن انگشت خود نمی پردازد، حمایت و تشویق مثبت کنید، این امر به ایجاد عزت نفس آنها کمک می کند که به نوبه خود باعث کاهش نیاز یا تمایل به مکیدن انگشتان دست خود برای کسب آسایش می شود.

به آنها در مورد دلایل ترک این عادت توضیح دهید

استفاده از مجازات یا تهدید مداوم می تواند فشار روانی زیادی به کودک وارد کند که به نوبه خود باعث می شود انگشتانشان را بیشتر بخورد. حذف همه ی عامل استرس زا در محیط، کودک را تشویق به ترک این عادت می کند. با آموزش خطرات و اثرات احتمالی ادامه طولانی مدت این عادت به فرزند خود، چرایی توقف این عادت را برای او روشن کنید و امیدوارانه به او کمک نمایید تا بتواند این عادت را کنار بگذارد.

اگر وضعیت هنوز بهبود نیافته باشد، مسیرهای کمتر دلپذیر دیگری وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید مانند گذاشتن جوراب روی دست فرزندتان هنگام خواب و استفاده از چسب زخم برای عدم دسترسی به انگشت، یا از دندانپزشک خود بخواهید که یک داروی تلخ مزه ای را تجویز کند؛ تا آن را بر روی پستانک یا انگشت شست قرار دهید، بدین ترتیب مکیدن انگشت یا پستانک برای کودک بسیار ناخوشایند می شود.

چگونه فرزند خود را از پستانک بگیرید

اگر فرزند شما تا سن 5 سالگی هنوز پستانك میخورد، یک روش برای ترک این عادت، کوتاه کردن پستانك یا سوراخ كردن آن است، این باعث می شود كه مکیدن پستانك چندان رضایت بخش نباشد كه این امر میل کودک را برای ادامه ی مکیدن پستانک كاهش می دهد. برای بعضی از والدین، صرفاً محروم کردن کودک از پستانک یا جا گذاشتن پستانک در خانه هنگام مسافرت کافی است.

به طور خلاصه، انواعی از مداخلات وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید، و ایده این است که ابتدا از روش های نرم تر و کم تهاجمی شروع کنید. اما اطمینان داشته باشید که شما قادر خواهید بود حداقل یک راه حل موثر پیدا کنید، و حتی اگر این روند ناخوشایند باشد، در طولانی مدت ارزش آن را دارد.

منبع:

Why thumb sucking can be harmful?

 

[1] تو بودن فک پایین و جلو آمدن دندان های فک بالا.