Breaking News

هفت بهانه برای امتناع از کشیدن نخ و راههای غلبه بر آن

کشیدن نخ دندان حتی از مسواک زدن برای تندرستی شما مهم تر است، پس چرا بسیاری از ما بهانه ای برای فرار از این مسئولیت پیدا می کنیم؟ دندانپزشکان با پاسخهای ساده این بهانه ها را رد کرده و موجه نمی دانند:

بهانه ی شماره 1: غذا هرگز در دندان های من گیر نمی کند

هدف اصلی از کشیدن نخ دندان حذف مواد غذایی نیست، این کار با هدف حذف پلاک ها از فواصل بین دندانها انجام می شود. کشیدن نخ یک بار در روز، مانع از بروز بیماری های لثه و از دست رفتن دندانها می شود. پلاک بر روی دندانهای همه ی افراد ایجاد می شود و تنها راه از بین بردن آنها استفاده از نخ دندان و یا جرم گیری توسط دندانپزشک است.

بهانه ی شماره 2: من نمی دانم چگونه باید نخ کشید؟floss-03

به گفته ی Samuel B. Low ، رئيس سابق انجمن پریودنتولوژی آمریکا ، کشیدن نخ دندان سخت ترین وظیفه از میان سایر فعالیتهای مرتبط با نظافت شخصی است، اما مهم ترین مسئله یادگیری آن است.
با کمک راهنمایی های زیر این وظیفه را به درستی انجام دهید:

  • از 18 اینچ( 45 سانت) نخ برای اینکار استفاده کنید. دو سر نخ را در اطراف انگشت وسط هر یک از دو دست بپیچید بطوریکه بیشتر نخ، دور هر یک از این دو انگشت پیچیده شده باشد.floss-04
  • نخ را محکم بین انگشت شست و سبابه خود نگه دارید، طوریکه حدود دو سانتی متر از نخ بین انگشتان دو دست فاصله باشد حركت انگشتان جهت سهولت کار خیلی مهم است، از انگشتان شست جهت استفاده در دندان های فک بالا و از انگشتان سبابه جهت پاک کرن دندان های پایین استفاده کنید و با استفاده از یک حرکت مالشی نخ را در بین دو دندان کنار هم، هدایت کنید.
  • نخ دندان را به آرامی به دور هر دندان بلغزانید و در حین انجام این کار نخ را محکم و کشیده نگه دارید. هنگامی که نخ به خط لثه می رسد، به شکل یک C آنرا تا انتهای دندان حرکت دهید و به آرامی آن را تا زير ناحيه آزاد لثه ببريد و به سمت بالا حركت دهيد. اين حركت را دو يا سه بار تكرار كنيد.floss-05
  • بعد از نخ کشیدن هر دندان، نخ را با کمک انگشتان میانی( که نخ را دور آنها پیچانده اید) کمی بچرخانید تا برای پاک کردن مواد غذایی از بین دندانهای دیگر، همیشه نخ تمیز به کار برده شود.
  • برای دندان مجاور این کار را تکرار کنید و سپس کل فرآیند را برای بقیه ی دندان ها تکرار نمایید.

floss-06

توجه داشته باشید که پشت دندان مولر آخر(آسیاب آخر) را فراموش نکنید. اکثر بیماری های لثه و پوسیدگی ها در دندان های عقب رخ می دهند.

 بهانه ی شماره 3: من برای نخ کشیدن به اندازه کافی هماهنگ نیستم floss-07

اگر شما برای دسترسی به ناحیه ی پشتی دهان خود با مشکل روبرو هستید، از دندانپزشک خود در مورد سایر floss-08ابزارهای مکمل برای ساده تر کردن این کار مشورت کنید:

  • گیره ی نخ دندان: ابزاریY شکل است که می‌تواند نخ دندان را نگه داشته و نخ کشیدن را ساده ‌تر کنند. این ابزار به شما در تمیز کردن نواحی پشتی کمک می کند.
  • برسهای کوچک گرد(به نام پاک کننده های بین دندانی)floos-09
  • نوکهای پلاستیکی
  • خلال دندان چوبی و یا پلاستیکی

کودکان تا سن 11 سالگی برای کشیدن نخ دندان به کمک والدین نیاز دارند. برای کودکان باید در اسرع وقت از زمانی که دو دندان کنار هم در دهان آنها می روید، نخ کشیدن را آغاز کرد.

بهانه ای شماره 4: من وقت ندارم

شما باید حداقل یک بار در روز دندانهای خود را نخ بکشید (بهترین حالت دو بار در روز است). بخشی از وقت خود را به این کار اختصاص دهید و آن را به یکی از وظایف روتین در برنامه ی زندگیتان در صبح و شب تبدیل کنید. اگر این کار را فراموش می کنید، نخ دندان را در کنار مسواک و خمیر دندانتان قرار دهید تا در معرض دید شما باشد و آنرا فراموش نکنید. لازم نیست این کار را در مقابل آینه ی روشویی انجام دهید. یک بسته نخ دندان در ماشین خود داشته باشید تا در حالی که در ترافیک هستید این کار را انجام دهید، یا بعد از ناهاردر محل کار و پشت میزتان دندانهای خود را نخ بکشید، مهم این است که زمانی را به نخ دندان اختصاص دهید، که البته بهتر است قبل از مسواک زدن، ابتدا نخ کشیده و بعد مسواک کنید.

بهانه ی شماره 5: به لثه ها یم آسیب می زند

اگر لثه ی شما خونریزی می کند و یا صدمه دیده است، ممکن است به التهاب لثه یا بیماری لثه مبتلا باشید که همین موضوع یک دلیل بسیار مهم برای کشیدن نخ است.

دکتر Wolff ، رئیس بخش مراقبت جامع در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیویورک می گوید: کشیدن نخ دندان نباید با درد همراه باشد، اما متوقف کردن استفاده از نخ دندان به دلیل خونریزی (یا درد) درست بر خلاف آنچه شما باید انجام دهید است، اگر مسواک زدن و نخ کشیدن را بصورت روزانه انجام دهید، خونریزی و درد در کمتر از 2 هفته متوقف خواهد شد. اگر درد و خونریزی همچنان ادامه داشت، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بهانه ی شماره 6: من حامله هستم

ممکن است استفاده از نخ دندان در حالت خستگی و یا حالت تهوع سخت باشد اما این مهم است که مسواک زدن و نخ کشیدن معمول خود را در طول بارداری ادامه دهید. بارداری به دلیل تغییر وضعیت هورمونی می تواند طیف گسترده ای از مسائل دندان از جمله بیماری های لثه تا فرسایش مینای دندان را سبب شود.

بهانه ی شماره 7: دندانهای من بیش از حد به هم چسبیده اندfloss-10

سعی کنید از نخ دندان مومی یا گلید برای تسهیل عبور نخ از میان دندانها استفاده کنید. اگر دچار تحلیل لثه هستید یا فواصل بین دندان های شما بسیار کم است و یا دارای براکت ارتودنسی هستید، می توانید از لوپ یا فلاس تریدر برای عبور نخ از میان دندانها استفاده کنید. اگر نخ در حین کار پاره شود یا گیر کند، ممکن است یک حفره یا یک مشکل دندانی در آن ناحیه وجود داشته باشد(مانند شکستگی تاج و یا شل شدن پر کردگی)، با دندانپزشک خود در این مورد صحبت کنید تا اقدامات درمانی لازم را برای شما انجام دهد. موفق باشید.

منبع:

http://www.webmd.com/oral-health/healthy-teeth-14/flossing-excuses