Breaking News

عوامل پیش بینی کننده ی مرتبط با پیشرفت بیماری پریودنتال در بیمارانی که در مرحله ی اولیه ی آرتریت روماتوئید هستند

آرتریت روماتوئید (RA) و بیماری پریودنتال بیماریهای به هم مرتبط هستند. با این حال، عوامل پیش بینی کننده ی پیشرفت بیماری پریودنتال برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه (eRA)، مشخص نشده اند. هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل مرتبط با تشدید از دست رفتن چسبندگی بالینی (CAL)  در فواصل بین دندانی در بیماران مبتلا به eRA بود.

در این مطالعه، 24 بیمار مبتلا به eRA ، جهت پیشرفت CAL در 280 سایت بین دندانی در طول 1 سال پیگیری، مورد ارزیابی قرار گرفتند. شاخصهای فعالیت RA (فاکتور روماتوئیدی، سرعت رسوب گلبولهای قرمز یا ESR و پروتئین واکنشی C ، یک نشانگر جذب استخوان بنام Dickkopf-related protein 1) ، امتیاز 28 برای فعالیت بیماری و شاخصSimple Disease Activity  ، به عنوان فاکتورهای بالقوه ی پیش بینی کننده ی سیستمیک در نظر گرفته شدند.

شاخص پلاك، شاخص لثه، عمق پاکت پریودنتال، سطح چسبندگی بالینی و غلظت Dickkopf-related protein 1  در مایع سرویكولار در ابتدا، به عنوان فاكتورهای بالقوه ی پیش بینی كننده ی موضعی در نظر گرفته شدند.

داده ها در یک ساختار سلسله مراتبی با استفاده از مدل های آمیخته ی خطی تعمیم یافته برای پیشرفت CAL در هر مکان (> 2 میلی متر) در طول پیگیری مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که سطح پروتئین واکنشی C، مهمترین عامل پیش بینی سیستمیک برای پیشرفت CAL می باشد. میانگین CAL و درجه بالاتری از التهاب لثه در سایتهای بین دندانی در شروع مطالعه از عوامل پیش بینی كننده ی مهم موضعی (P <0.0001) بودند. بیمارانی که تحت درمان ترکیبی با داروهای antirheumatic اصلاح کننده ی بیماری و کورتیکواستروئیدها بودند، CAL کمتری را به نمایش گذاشتند(P <0.0001). ارزش پیش بینی مدل آمیخته ی خطی تعمیم یافته برای پیشرفت، 85 درصد بود.

محققان نتیجه گیری کردند که فاکتورهای سیستمیک، از جمله فعالیت بیماری RA و وضعیت پریودنتال پایه، با پیشرفت بیماری پریودنتال مرتبط هستند. درمان دارویی ممکن است پیشرفت پریودنتال در بیماران مبتلا به eRA ، را تحت تأثیر قرار دهد. برای مطالعه ی متن کامل این مقاله به آدرس منبع مراجعه نمایید.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/922037

BMC Oral Health. 2019;19(240)