Breaking News

بیماری آلزایمر با سلامت ضعیف دهان و دندان مرتبط است

 این مطالعه نشان داد که افرادی با بهداشت ضعیف دهان و دندان و سلامت ضعیف لثه در مقایسه با افرادی با دندانها و لثه های سالم، می توانند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر قرار بگیرند.

محققان دانشگاه مرکزی لنكشایر (UCLan) در انگلستان، وجود یک گونه باكتری با نام Porphyromonas gingivalis  را در مغز بیمارانی كه به زوال عقل مبتلا بودند، كشف كردند. این باکتری معمولاً با بیماری مزمن پریودنتال (لثه) ارتباط دارد.

برای این مطالعه که در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شده است، 10 نمونه از مغز بیماران مبتلا به زوال عقل پس از مرگ در طرحی به نام “نمونه های مغزی برای تحقیقات دمانس”، در کنار 10 نمونه ی مغزی از افرادی که به این بیماری مبتلا نبودند، برای آنالیز اهدا شدند.

با بررسی نمونه ها، وجود Porphyromonas gingivalis در نمونه های مغزی اهدا شده از افرادی که در زمان حیاتشان به آلزایمر مبتلا بودند، آشکار شد.

 درمان تهاجمی دندان باعث افزایش خطر حضور این باکتری در مغز می شود

این باکتری معمولاً در حفره ی دهان یافت می شود و از طریق انواع فعالیت های روزانه مانند جویدن، خوردن و مسواک زدن وارد جریان خون می شود. محققان می گویند: با این وجود، احتمال بیشتری وجود دارد که بعد از یک معالجه ی تهاجمی دندان، این باکتری وارد جریان خون شده و از این طریق ممکن است بتواند مرتبا وارد مغز شود.

محققان اظهار داشتند که هر بار که این باکتری وارد مغز می شود، به طور بالقوه می تواند پاسخ سیستم ایمنی را تحریک کند که باعث آزاد شدن مواد شیمیایی اضافه ای شود که می توانند سلول های عصبی را نابود کنند.

محققان می گویند که این فعالیت می تواند منجر به علائمی مانند سردرگمی و بدتر شدن حافظه شود که علائم اصلی بیماری آلزایمر هستند.

شواهد این مطالعه به یافته های قبلی افزوده شد

نتایج این مطالعه به یافته های قبلی که نشان می داد آلزایمر با سلامت ضعیف دهان و دندان مرتبط است، افزوده شد. تحقیقات دانشمندان دانشگاه نیویورک در سال 2010 ، بیانگر شواهد طولانی مدتی از ارتباط التهاب لثه با بیماری آلزایمر بود، محققان نیویورکی دریافتند که بیماری لثه می تواند خطر اختلال عملکرد شناختی را افزایش دهد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که سایر باکتری ها و ویروس ها با این بیماری ارتباط دارند. تحقیقات پژوهشگران دانشگاه نیومکزیکو نشان داد که ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) با آلزایمر ارتباط دارد، این نتایج “تبخال یا Cold sores ” را با افت شناختی مرتبط نمود.

پروفسور سنت جان کران، از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه UCLAN ، در مورد تحقیق اخیر گفت:

در حالی که مطالعات قبلی حاکی از ارتباط بین زوال عقل و سایر باکتری ها و ویروس ها مانند ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 بودند، این تحقیق جدید نشان دهنده ارتباط احتمالی بین بیماری لثه و افرادی است که در صورت قرار گرفتن در معرض محرکهای مناسب ممکن است مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر باشند.

پروفسور سنت جان کران ادامه داد: تحقیقاتی که در حال حاضر در UCLan در حال انجام است، نقش فعالی را در بررسی این ارتباط ایفا می کند، اما باید ثابت شود که بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به زوال عقل در افراد سالم گردد، و بدیهی است که این موضوع می تواند پیامدهای مهمی بهمراه داشته باشد. همچنین به احتمال زیاد این باکتریها می توانند وضعیت بیماری افرادی را که در حال حاضر به آلزایمر مبتلا هستند، وخیم تر کنند.

محققان امیدوارند كه اهداء مداوم بافت مغز، باعث بررسی نمونه های بیشتری از افراد مبتلا به آلزایمر و بدون این بیماری، كه دارای سوابق دندانپزشکی هستند، شود.

آنها افزودند: تحقیقات آینده شامل تعیین این موضوع است که آیا Porphyromonas gingivalis می تواند به عنوان یک نشانگر در آزمایش خون بکار گرفته شود و برای پیش بینی پیشرفت بیماری آلزایمر در بیمارانی که در معرض خطر بیشتری هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/264164.php#3