Breaking News

استفاده از میکروموتورها برای بهبود مراقبت از بیماران دندانپزشکی

10 ژانویه 2020 – اگر تا به حال دچار درد دندان شده باشید، می دانید که درد ناشی از آن می تواند باعث مختل شدن زندگی شود. نگران کننده اینست که تعداد زیادی از مردم با وجود درد، در نوبت درمان در کلینیک های دندانپزشکی دولتی منتظر می مانند. پیشرفت روز افزون میکروموتورها تأثیر عمده ای بر دندانپزشکی داشته و منجر به درمان سریعتر و با کیفیت بالاتر می شود. در این مقاله، Stewart Goulding ، مدیر عامل شرکت تامین کننده ی سیستم درایو مکاترونیک EMS Ltd[1] ، توضیح می دهد که چگونه میکروموتورها در حال بهبود مراقبت از بیماران دندانپزشکی هستند.

بهداشت دهان و دندان ارتباط مستقیمی با سلامت کلی فرد دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اذعان داشته است كه بهداشت دهان و دندان ضعیف با ایجاد درد مزمن، مانع از سخن گفتن و مصرف برخی غذاهای خاص شده و می تواند بر سلامتی جسمی و روحی فرد تأثیر منفی بگذارد. واضح است که بهداشت دهان و دندان برای داشتن یک زندگی با کیفیت بالا، بسیار مهم است.

ابزارهای تجارت

دندانپزشکی حرفه ای است که نیاز به مهارت و تجربه ی فراوانی دارد. دست زدن به دندانهای بیماران نیاز به مهارت، دقت و دانش دارد و معالجه ی مؤثر به دست یک دندانپزشک مجرب با وسایلی پیشرفته امکان پذیر است. به همین دلیل، در دندانپزشکی تجهیزاتی با عملکرد بالا و پیشرفته برای بهبود درمان بیماران همواره مورد نیاز است.

انرژی بسیاری از برنامه های دندانپزشکی مانند پالیش، جرمگیری و برش و حتی تنظیماتی که روی صندلی بیمار انجام می شود، توسط میکروموتورها تأمین می شوند. دهان بیمار یک محل کار کوچک است، بنابراین ابزارهای دندانی باید طراحی خوش دستی داشته باشند و به گونه ای طراحی شوند که به راحتی در دهان بیمار جا بگیرند و مانعی را در جلوی دید دندانپزشک، ایجاد نکنند.

چاتر(Chatter) مشکلی است که ابزارهای دندانپزشکی که از سیستم های توربین هوای سنتی استفاده می کنند با آن روبرو هستند، که به علت ساییدگی بلبرینگ در توربین هوا ایجاد می شود و منجر به تلوتلو خوردن یا لرزش فرز(bur wobble) می شود. هرچه بلبرینگ یا یاتاقان توپی قدیمی تر باشند، فرز یا bur می تواند بیشتر دچار این مشکل شود. از آنجایی که Chatter بر دقت و میزان تلاشی که دندانپزشکان باید هنگام انجام مراحل انجام دهند، تاثیر می گذارد، انتخاب یک ابزار کنترل شده با موتور برقی می تواند به بهبود دقت و آسانتر کردن کار دندانپزشک کمک کند. بدون مشکل Chatter ، مدت زمان تماس فرز با دندانهای بیمار کمتر می شود و همین امر احتمال ایجاد حساسیت دندانی را کاهش می دهد.

برای بهبود قابلیت اطمینان و کارآیی، دندانپزشکان از موتورهایی استفاده می کنند که کوچکتر و سبک تر هستند و قادر به انجام کار با سرعت بالاتری می باشند. این عوامل هنگام ارائه ی مراقبت های مؤثر بسیار مهمند، بنابراین دندانپزشکان می توانند مشکلات بیمار را با راحت ترین روش و بدون دردسر اضافه، رفع کنند.

حرکت به سمت میکرو

انتخاب بهترین میکروموتورها برای تولید ابزارهای دندانپزشکی با کیفیت بالا و قابل اعتماد بسیار مهم است. شرکت EMS تنها ارائه دهنده ی انواع موتورهای دقیق FAULHABER در انگلستان است که شامل سری موتورهای بدون برس، FAULHABER BHx 1645 & 1660  است، که مخصوصاً برای ابزارها و دستگاههای دستی طراحی شده اند.

این موتورها دارای سر و صدا و لرزش کم هستند، به همین دلیل ناراحتی کمتری برای بیمار ایجاد می کند. طراحی باریک و بلند و نازک آنها باعث می شود آنها برای ابزارهای دقیق دستی و با وزن کم بسیار ایده آل باشند و به دندانپزشکان اجازه دهند بدون خستگی، کار کرده و دسترسی آنها به نقطه ی مورد نظر در دهان بیمار راحت گردد. این ابزارها با اینرسی پایین و حرکت بدون ایجاد مانع در برابر دید دندانپزشک، کنترل دقیق را امکان پذیر کرده و سبب می شوند که نتیجه ی درمانی مطلوب، بسیار آسانتر و با موفقیت بیشتر حاصل گردد.

مراقبت از بیمار، هدف اصلی در دندانپزشکی است. بهمین دلیل برای کاهش ناراحتی بیمار، و با استفاده از ابزارهای پیشرفته ی دندانپزشکی، زمان ملاقات کوتاه تر و درمان دقیق تر انجام می شود. انتخاب میکروموتورهای پیشرفته می تواند باعث بهتر شدن و سریعتر شدن درمانهای بیماران دندانپزشکی شود و به خلاص شدن آنها از درد دندان کمک کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200110/Using-micromotors-to-improve-dental-patient-care.aspx

 

[1] Electro Mechanical Systems Ltd