Breaking News

آیا به دنبال راه حلی برای بهبود آپنه ی خواب هستید؟ کاهش چربی زبان ممکن است به حل این مشکل کمک کند

10 ژانویه 2020 – براساس مطالعه ی جدیدی که در دهم ژانویه در American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است، کاهش چربی زبان ممکن است به بهبود علائم آپنه ی انسدادی خواب کمک کند.

محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای اندازه گیری تأثیر کاهش وزن بر راههای هوایی فوقانی در بیماران چاق استفاده کرده و نشان دادند که کاهش چربی زبان باعث کاهش شدت علائم آپنه ی انسدادی خواب (OSA) می شود.

نویسندگان به رهبری دکتر Stephen Wang ، از مرکز خواب و نوروبیولوژی سیرکادین در دانشگاه پسیلوانیا اظهار داشتند که کاهش چربی زبان که با کاهش وزن اتفاق می افتد، به شدت با کاهش شاخص ApnoeaHypopnoea  یا AHI ارتباط دارد.

از ویژگی های بارز آپنه خواب، خروپف بلند است. آپنه ی انسدادی خواب می تواند یک وضعیت تهدید کننده ی سلامت و بالقوه کشنده باشد. علاوه بر مختل شدن خواب، این بیماری می تواند خطر ابتلا به فشار خون و سكته مغزی را در فرد افزایش دهد. چاقی عامل اصلی خطر ابتلا به آپنه ی خواب است، اما عقب بودن فک (recessed jaw) یا داشتن لوزه های بزرگ نیز می توانند باعث بروز آپنه خواب شوند. تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن یک درمان مؤثر برای آپنه خواب است، اگرچه تاکنون دقیقاً علت آن مشخص نبود. اکثر محققان تاکنون بر روی کاهش چربی زبان به عنوان درمانی برای آپنه تمرکز نکرده بودند.

براساس مطالعه ای که در سال 2014 انجام گردید، بیماران چاق مبتلا به آپنه ی خواب دارای زبان های بمراتب بزرگتر و با درصد بیشتری چربی هستند، هدف محققان در مطالعه حاضر، بررسی تاثیر کاهش چربی زبان بر بهبود علائم آپنه ی خواب بود.

در این مطالعه، از 67 فرد چاق با شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر، که از آپنه ی انسدادی خواب خفیف تا شدید رنج می بردند، ثبت نام شد. شرکت کنندگان 10٪ از وزن بدن خود را طی شش ماه با تغییر رژیم غذایی یا جراحی کاهش وزن از دست دادند. به طور کلی، نمرات آپنه خواب آنها پس از کاهش وزن حدود 30٪ بهبود یافت.

قبل و بعد از کاهش وزن، از حلق و شکم بیماران اسکن MRI تهیه شد. محققان با استفاده از این اسکن ها ساختاری که سبب بهبود علائم آپنه خواب پس از کاهش وزن می شود را بررسی کرده و دریافتند که کاهش حجم چربی در زبان علت اصلی ارتباط بین کاهش وزن و بهبود آپنه خواب است.

MRI sleep apnea2نمای بازسازی شده از ساختار سه بعدی زبان (قرمز) و چربی زبان (زرد) حاصل از MRI محوری و MRI از بافت چربی به تنهایی، کاهش چربی زبان از ابتدای تحقیق تا شش ماه بعد در دوره ی پیگیری، در یک بیمار مرد نشان داده ی می شود. BMI : شاخص توده بدنی؛ AHI : شاخص apnea-hypopnea.

اگرچه کاهش چربی زبان به عنوان یک ابزار درمانی امیدوارکننده به نظر می رسد، اما این مطالعه دارای محدودیت هایی بود. محققان توانستند تغییراتی را در بافتهای نرم در راه های هوایی فوقانی و چربی شکمی با درمان های مختلف و مقادیر مختلف کاهش وزن نشان دهند، اما شش ماه ممکن است زمان کافی برای نشان دادن تغییرات معنی دار در همه ی ساختارها نباشد. بنابراین باید مطالعات طولانی تری انجام شود.

در نهایت محققان اظهار داشتند که درمان های جدیدی که باعث کاهش چربی زبان می شوند، باید برای بیماران مبتلا به OSA در نظر گرفته شود.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=cos&pag=dis&ItemID=325730