Breaking News

فواید عسل مانوکا برای سلامت دهان و دندان

نویسنده: دکتر آلوین داننبرگ

9 ژانویه 2020 – عسل خام، به ویژه عسل مانوکا، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را به یک داروی شگفت انگیز برای دهان و همچنین سایر بخشهای بدن تبدیل می کند. شواهد نشان می دهد که می توان از آن به عنوان خمیردندان، آنتی بیوتیک، عامل ضد ویروس، ضد قارچ، ماده ی بازسازی کننده، ماده ی ضد سرطان، آنتی اکسیدان، پری بیوتیک، ماده ی ضد التهاب و موارد دیگر استفاده کرد. در این مقاله تاثیر عسل تک گل مانوکا بر دهان و بهترین راه های استفاده از آن را توضیح می دهیم.

آنچه عسل مانوکا را بی نظیر می کند

این نوع عسل از درخت مانوکا تهیه می شود که بومی نیوزیلند و جنوب شرقی استرالیا است. زنبورداران کندوهای زنبورهای عسل اروپایی را در طول دوره شکوفه دهی این درخت به مدت شش هفته به منطقه ای که تعداد زیادی درخت مانوکای وحشی در آن وجود دارد، می برند تا این نوع عسل را تهیه کنند. درختان مانوکا در یک محیط نسبتاً عاری از آلودگی و بدون قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی یا آفت کشها و حشره کشها رشد می کنند.

ظاهر و طعم عسل مانوکا با سایر عسل ها متفاوت است. این عسل به دلیل داشتن سطح بالایی از انواع خاصی از پروتئین ها، غلیظ تر است. به طور معمول رنگ آن کرمی تیره یا قهوه ای تیره است و طعم آن نسبت به سایر عسلهای خام، خاکی تر[1] است.

مانند همه عسلها، عسل مانوکا تقریباً 80٪ قند و 17٪ آب دارد و بقیه آن از مواد معدنی، اسیدهای آلی، آنزیمها و غیره تشکیل شده است. عسل ها دارای 4 تا 5 درصد از انواع فروکتو الیگوساکاریدها هستند که پری بیوتیکهای بی نظیری برای تغذیه ی باکتریهای مفید روده هستند.

همه عسلها حاوی حدود 200 ماده شیمیایی فعال بیولوژیکی هستند. این عسلهای خام و فیلتر نشده، منبع خوبی از اسیدهای آمینه، ویتامین های گروه B، روی، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند، اما عسل مانوکا تا چهار برابر مواد مغذی بیشتری نسبت به عسلهای سایر گلها دارد. بیشتر اثرات دارویی عسل ناشی از پلی فنول هایی است که در غلظت های زیادی در عسل یافت می شوند.

عسل مانوکا همچنین غلظت بالایی از یک ترکیب منحصر به فرد دارد. این ماده ی منحصر بفرد متیل گلیوکسال (MGO) است که دارای خاصیت باکتریواستاتیک غیرپراکسیدی است. این ترکیب بیولوژیکی فعال در سایر عسل ها به مقدار زیاد وجود ندارد و به واسطه خواص ایمونومدولاتوریش باعث بهبود زخم و بازسازی بافت می شود.

فواید عسل مانوکا برای سلامتی دهان و دندان

بیش از 100 بیماری سیستمیک و بیش از 500 دارو سبب ایجاد تظاهرات دهانی می شوند و 145 داروی معمول باعث خشکی دهان می شوند. عسل، به ویژه عسل مانوکا، می تواند بر این تظاهرات دهانی اثرات مفیدی داشته باشد.

شواهد نشان می دهد که عسل اثرات ضد باکتریایی دارد و از ایجاد سویه های مقاوم باکتریایی جلوگیری می کند و در جلوگیری از رشد ارگانیسمهای بیوفیلم، کاهش تولید اسیدها و ژنژیوویت مؤثر است.

همچنین، کارآزمایی های کنترل شده ی تصادفی نشان می دهند که عسل به جلوگیری از پوسیدگی دندان و ژنژیوویت بعد از درمان ارتودنسی کمک می کند، مطالعات نشان داده اند که عسل مانوکا و عسل خام به عنوان دهانشویه به اندازه ی دهانشویه ی کلرهگزیدین موثر هستند.

شواهد همچنین از استفاده های مفید زیر از عسل مانوکا حمایت می کند:

  • عسل مانوکا بو و التهاب را در زخمهای ثانویه تا کارسینوم سلول سنگفرشی حفره ی دهان کنترل می کند.
  • گزارش های متعدد نشان می دهد که عسل در معالجه ی موکوزیت ناشی از پرتودرمانی در بیمارانی که تحت درمان با رادیوتراپی برای سرطان سر و گردن قرار گرفته اند، مفید است.
  • عسل در معالجه زروستومی ناشی از پرتودرمانی در بیماران تحت درمان با رادیوتراپی برای سرطان سر و گردن مفید است.
  • عسل باعث بهبود زخمهای ترمیم نشده یا زخم های راجعه در ناحیه سر و گردن بعد از رادیوتراپی می شود.

کاربردهای عملی از عسل مانوکا

از عسل مانوکا در موارد زیر استفاده کنید:

  • خمیر دندان: حدود نصف قاشق چایخوری عسل مانوکا را در دهان خود گذاشته و با استفاده از زبان خود آن را در اطراف دندان های خود پخش کنید. سپس به طور عادی از مسواک برقی استفاده کرده و مسواک بزنید.
  • بعنوان عامل ترمیم کننده ی زخم برای ضایعات بافت نرم در دهان: یک چهارم تا نصف قاشق چایخوری عسل را به مدت یک دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس ببلعید.
  • صاف کننده و التیام بخش لب: در صورت لزوم عسل مانوکا را روی لب های خشک و گوش های دردناک دهان خود بمالید.
  • دهانشویه یا مسکن خشکی دهان: یک چهارم تا نصف قاشق چای خوری عسل را در دهان خود بچرخانید و قورت دهید تا نفس شما تازه و خوشبو شود.

وقتی در مورد مزایای مواد طبیعی برای سلامتی دهان و دندان صحبت می شود، عسلهای خام، به ویژه عسل مانوکا، محرمانه ترین راز مادر طبیعت هستند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=wom&pag=dis&ItemID=325719

 

[1] یک عطر و طعم خاکی (earthy flavour) مانند بوی خاک تازه ، خاک زیر کشت است.