Breaking News

تمرکز بر بهداشت دهان و دندان در رویداد جانبی مجمع عمومی سازمان ملل

27 ژانویه ، 2020- در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2019 ، یک رویداد جانبی به میزبانی دانشگاه نیویورک (NYU) و مجله ی The Lancet برای ادغام سلامت دهان و دندان در پوشش جهانی سلامت (UHC) برگزار شد. از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست، تأثیر صنعت قند در سراسر جهان و اهمیت مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی بود. این رویداد توسط دولت های مصر، ژاپن و تایلند و همچنین مجمع جهانی اقتصاد و با حمایت بنیاد هنری شاین برگزار شد.

دکتر Richard Niederman ، رئیس دپارتمان اپیدمیولوژی و ارتقاء سلامت در دانشکده دندانپزشکی NYU  و مدیر مرکز همکاری WHO برای بهبود کیفیت دندانپزشکی و دندانپزشکی مبتنی بر شواهد (QED WHO CC) گفت: سلامت دهان و دندان در گفتگوهای بهداشت جهانی و پوشش جهانی سلامت بشدت نادیده گرفته می شود، اما مجموعه ای از مقالات منتشر شده توسط مجله ی ” The Lancet ” درباره سلامت دهان و دندان و رویداد اخیر در نشان دادن اهمیت و فوریت رسیدگی به سلامت دهان و دندان بسیار موثر بوده است.

در سال 2019 ، The Lancet  مجموعه ای از مقالات مربوط به سلامت دهان و دندان را منتشر کرد. دکتر حبیب بنزیان، مدیر بهداشت و سیاست جهانی در دانشکده دندانپزشکی NYU ، و نویسنده ی یک مقاله ی دو بخشی در مورد UHC ، بطور اخص بر نیاز فوری به اصلاحات و نقش پیشگیری تمرکز کرد.

دکتر بنزیان با بیان اینکه باید اقدامی در این زمینه صورت گیرد، گفت: ما خواستار یکپارچه سازی کامل مراقبت های بهداشتی دهان و دندان در پوشش سلامت جهانی هستیم. ما فکر می کنیم که این امیدوار کننده ترین نقطه ی ورود برای ایجاد یک تغییر اساسی است. این بدان معناست که همه، صرف نظر از وضعیت اقتصادی اجتماعی، باید به مراقبت های بهداشتی دهان و دندان از جمله خدمات پیشگیری با هزینه ای که منجر به مشکلات مالی نشود، دسترسی داشته باشند. بسیاری از کشورها نشان داده اند که این امر امکان پذیر و واقع بینانه است.

در نشست جانبی اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل، اهمیت مشارکتهای نوآورانه و مشارکت جوامع تخصصی نه تنها جامعه ی دندانپزشکی بلکه تمامی بخشها مطرح شد. بنزیان با اشاره به اینکه ایده های خود را در مورد چگونگی ایجاد یک برنامه عملیاتی ارائه می دهد، گفت: هیچ یک از سازمان ها و بخش ها نمی توانند به تنهایی این توصیه ها را اجرا کنند، ما بر لزوم همکاری و نقش های مهمی که دولت ها ، بخش خصوصی، دانشگاه ها و دیگران می تواند بازی کنند، تاکید می کنیم. تغییر به صورت تدریجی اتفاق می افتد، اما ما باید از جایی آغاز گردد.

تعدادی از نویسندگان مجموعه سلامت دهان و دندان لنست در این رویداد حضور داشتند و هرکدام فرصتی برای گفتگو درباره موضوعات مربوط به خود داشتند. در میان آنها دکترCristin Kearns  از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، تأثیر صنعت قند را بر فرآیندهای علمی و سیاسی برجسته کرد و خواهان اصلاحات و سیاست های تعارض شدید منافع برای جلوگیری از تاثیرات مداخلات مضر صنعت بر بهداشت عمومی و تحقیقات دندانپزشکی شد. پروفسور Stefan Listl  از دانشگاه رادبود در هلند در مورد تأثیر اقتصادی بیماریهای دهان صحبت کرد و خاطرنشان نمود که بیماریهای دندان پزشکی سومین بیماریهای پر هزینه برای درمان، بعد از دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی هستند.

در پایان این رویداد، پانلی از ذینفعان کلیدی بهداشت دهان و دندان، از جمله شرکتها، پژوهشکده ها، سازمان های متخصص و جامعه ی مدنی در مورد فرصت ها و چالش های مربوط به مشارکت ها و همکاری های چند جانبه بحث کردند. دكتر ریچارد هورتون، سردبیر لنست، در سخنان پایانی خود خاطرنشان كرد كه وضعیت نامناسب بهداشت دهان و دندان در سراسر جهان، ناشی از نارسایی جمعی كل جامعه ی بهداشت جهانی است. او گفت: این ژورنال متعهد به حمایت كامل از مبارزه در این زمینه برای شناخت بهتر و اولویت بخشیدن به سلامت جهانی دهان و دندان است.

منبع:

https://am.dental-tribune.com/news/oral-health-the-focus-at-un-event/