Breaking News

لثه های شما نشان دهنده ی رژیم غذایی شما هستند

30 ژانویه 2020 – مصرف نوشابه های شیرین قندی و مقدار زیادی قند، خطر ابتلا به حفره های دندانی و التهاب لثه( بیماری پریودنتال) را افزایش می دهد و اگر لثه های شما بیمار باشند، باید عادات غذایی سالم را بیشتر در اولویت قرار دهید، این نتیجه گیری تحقیقاتی است که در دانشگاه Aarhus انجام شده است.

بیشتر ما از این موضوع که مصرف شیرینی ها و سایر مواد غذایی و نوشیدنی های قندی، خطر ایجاد حفره های دندانی را افزایش می دهند، آگاه هستیم. نتیجه تحقیقات جدید حاکی از آن است که رژیم غذایی قندی همچنین می تواند موجب بیماری های پریودنتال شود.

این نتایج با بررسی انتقادی متون علمی منتشر شده در پنجاه سال گذشته به دست آمده است که به تازگی در مجله علمی بین المللی Oral Microbiology منتشر گردید.

دکتر Bente Nyvad از گروه دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان در دانشگاه Aarhus، که رهبری این تحقیق را برعهده داشت، گفت: قند به طور سنتی با ابتلا به بیماری های پریودنتال همراه نبود، تا اینکه در دهه 1970 دو محقق آمریکایی پیشنهاد کردند که رژیم غذایی مملو از کربوهیدرات می تواند یک عامل خطر برای بیماریهای دندان و بیماریهای التهابی مانند دیابت، چاقی و بیماری های قلبی باشد. اما این دانش تا حد زیادی دوباره فراموش شد.

وی افزود: امروز توافقی کلی در مورد ارتباط بیماری های فوق با مصرف زیاد قند وجود دارد. با این وجود فرضیه ای که بتواند پیشرفت دو بیماری عمده دندانی یعنی پوسیدگی و پریودنتیت را به مصرف مقادیر زیاد مواد قندی مرتبط کرده و علت آن را توضیح دهد، وجود ندارد.

در پروژه تحقیقاتی جدید، محققان به فرضیه ی مشترکی برای پیشرفت دو بیماری اصلی دندانی رسیدند. این فرضیه مبتنی بر فرآیندهای بیوشیمیایی است که هنگام عرضه ی مقادیر زیادی مواد مغذی بخصوص مواد قندی به رسوبات باکتریایی روی دندان ها اتفاق می افتد.

دکتر Nyvad توضیح داد: به عبارت دیگر، ما مجددا فرضیه ی ” فراموش شده ” را زنده کردیم، اینکه “مصرف قند می تواند ایجاد حفره های دندانی و بیماریهای پریودنتال را تشدید کند”. به همین دلیل، محققان بر اهمیت ادامه مسواک زدن دندانها با خمیردندان حاوی فلوراید در کنار کاهش مصرف قند، تاکید کردند.

محققان تصور می كنند كه بیماریهای پریودنتال ناشی از قند، متعلق به گروه بیماریهای التهابی است که مطابق با تاثیر مصرف قند در بروز چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی است. بنابراین، دکتر Nyvad توصیه کرد که اگر هدف ما جلوگیری از درمان های گران قیمت در سیستم مراقبت های بهداشتی باشد، باید عادات غذایی سالم را در اولویت بیشتری قرار دهیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-gums-reveal-diet.html