Breaking News

پزشکان بخش اورژانس و مراقبت های اولیه در تجویز آنتی بیوتیکها در موارد دندانپزشکی زیاده روی می کنند

30 ژانویه 2020- لازم است دندانپزشکان، پزشکان اورژانس و پزشکان مراقبت های اولیه از تجویز آنتی بیوتیک ها در مورد مسائل دندانپزشکی برای بیمارانی که بجز مشکل دندانی در سایر موارد سالم هستند و علائمی از بیماری سیستمیک ندارند، خودداری کنند.

این توصیه، مطابق دستورالعمل بالینی انجمن دندانپزشکی آمریكا است كه یکی از تدوین کنندگان آن، محقق دانشكده دندانپزشكی Case Western Reserve دکتر آنیتا امینوشریعه است.

در این مطالعه، که به عنوان مقاله ی روی جلد مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شده است، نتیجه گیری شده است که آنتی بیوتیک ها فقط در موارد سیستمیک مانند تب و تورم در مواردی که عفونت به وضوح وجود داشته باشد و در حال بدتر شدن باشد، باید مورد استفاده قرار گیرند. همچنین به بیماران توصیه می شود که به جای آن که درد خود را با داروهای ضد درد بدون نسخه کنترل کنند، برای درمان مشکل دندانی خود به مراکز و مطبهای دندانپزشکی مراجعه کنند.

دکتر آنیتا امینوشریعه، مدیر برنامه ی اندودنتیکس این دانشکده گفت: آنتی بیوتیک ها نباید اولین خط درمان برای دردهای دندانی و تورم باشند.

دکتر آنیتا امینوشریعه یکی از اعضای پانل دندانپزشکان، متخصصان آندودنتیست، پزشکان و داروسازان است که برای ارائه ی کمک به پزشکان و بیماران در تعیین میزان استفاده ی مناسب از آنتی بیوتیک های سیستمیک برای درمان فوری درد و تورم دندان، تصمیم به تدوین دستورالعمل های مبتنی بر شواهد و مستندات علمی گرفتند. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که “آنتی بیوتیک ها در بهترین حالت ممکن است مزایای ناچیزی را به همراه داشته باشند”.

دکتر امینوشریعه گفت: آنچه ما سعی می کنیم از آن جلوگیری کنیم تجویز آنتی بیوتیک برای بیمارانی با درد دندان، و حساسیت دندانی به گرما و سرما است که به یک مرکز فوریتهای پزشکی مراجعه می کنند، یکی از اهداف اصلی ما در اینجا اطلاع رسانی به عموم است تا بیمار بتواند به دندانپزشک مراجعه کرده و معالجه ی مناسب دندانپزشکی را دریافت کند.

دانشمندان از مدتها قبل می دانستند كه استفاده ی نادرست از آنتی بیوتیكها می تواند صدمات بیشتری را نسبت به مزایای آن ایجاد كند و می تواند در مواردی منجر به مقاومت آنتی بیوتیكی شود. متأسفانه، تحقیقات در مورد تجویز مناسب آنتی بیوتیک حوزه ی نسبتاً جدیدی است.

به عنوان بخشی از روند مرور سیستماتیک و تدوین دستورالعمل پزشکی، انجمن دندانپزشکی آمریکا پنج توصیه بالینی جدید و دو بیانیه ی عملی را منتشر کرده است، که همه مربوط به تجویز آنتی بیوتیک برای بیمارانی با مشکلات دندانپزشکی است که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند و یا به مطب دندانپزشکی دسترسی ندارند.

دکتر امینوشریعه گفت: این دستورالعملها و بیانیه ها برای ارائه ی بهترین روش های مراقبتی تدوین شده اند. آنچه ما می دانیم این است که تعداد زیادی از دندانپزشکان و پزشکان در مواردی که بیماران به آنتی بیوتیک احتیاج ندارند، آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-urgent-er-physicians-overprescribing-antibiotics.html