Breaking News

کشف آن دسته از صفات دندانی که بیانگر روابط ژنتیکی است

14 مه 2020 -با توجه به اینکه دندان ها اغلب بهترین بخش از اسکلت باقی مانده از یک انسان متوفی هستند، محققان در بسیاری از رشته ها غالباً برای کشف قرابت های ژنتیکی در بین جمعیت های باستانی به آنها اعتماد می کنند. اکنون دو نفر از محققان ویژگی هایی از دندان ها که به احتمال زیاد نشان دهنده ی روابط ژنتیکی و ویژگی هایی که احتمالاً بازتابی از سازگاری محیطی یا انتخاب طبیعی هستند را کشف کردند.

محققان دکتر Hannes Rathmann  و Hugo Reyes-Centeno  ، از مرکز مطالعات پیشرفته ی بنیاد پژوهش آلمان در دانشگاه Tübingen ، بررسی نمودند که کدامیک از صفات دندانی، یا ترکیبی از صفات، در حفظ سیگنالهای ژنتیکی نوترال[1] بهتر هستند. اگرچه در متون علمی موجود به خوبی مشخص شده است که شکل دندان بسیار ارثی است و تحت تاثیر انتخاب طبیعی نیست، اما کمتر مشخص شده است که چه صفاتی میراث ژنتیکی را به بهترین وجه نشان می دهند.

محققان با بررسی 27 صفت دندانی رایج و بیش از 134 میلیون ترکیب ممکن از صفت ها، نشان دادند که برخی صفات مانند ریج مزیال و ﭘﺮﻭﺗﻮﺍﺳﺘﻴﻠﻴﺪ از کارایی بالاتری برای استنباط روابط ژنتیکی بین جمعیت ها برخوردار هستند. به گفته ی دکتر Rathmann ، این یافته ها می تواند در زمینه های مختلفی مفید باشد. وی گفت: پیش بینی می کنیم که یافته های ما بر تحقیقات آینده در علوم پزشکی قانونی، باستان شناسی و دیرین مردم شناسی یا palaeoanthropology ، تأثیرگذار باشد، زیرا در این حوزه های آکادمیک، بقایای دندان به عنوان یک اثر انگشت یا بیوگرافی از افراد متوفی، هنگامی کهDNA  یی باقی نمانده باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر Rathmann ادامه داد: ما به محققان پیشنهاد می کنیم که در مطالعات آینده ی خود، بررسی صفات برتر دندانی و ترکیبات صفات موجود در مطالعه ی ما را در اولویت بررسی های خود قرار دهند، زیرا به آنها اجازه می دهند تا استنتاج های دقیق تری در مورد وابستگی های ژنتیکی نوترال داشته باشند.

دکتر Reyes-Centeno افزود: ما در حال انجام چندین تحقیق دیگر هستیم که به این تحقیق مربوط می شوند، وی گفت: ما به بررسی مجدد مطالعاتی خواهیم پرداخت كه در مورد روابط انسانی باستان و مهاجرت ها با استفاده از صفات دندانی که شاید خیلی مفید نبوده اند، نتیجه گیری هایی کرده اند.

وی گفت: ما همچنین قصد داریم داده هایی را در مقیاس منطقه ای کوچکتر از افرادی از جمعیتهایی که در مطالعه ی ما به آنها نپرداخته است، جمع آوری کنیم. این مهم است که جمعیت های متنوعی در سراسر جهان را بررسی کنیم تا نتیجه گیری هایمان را اصلاح کرده و بهبود بیشتری بخشیم.

این مطالعه با عنوان “آزمایش کارایی ترکیبات صفات مورفولوژیکی دندانی برای پی بردن به تنوع ژنتیکی نوترال در انسان” ، در تاریخ 6 مه سال 2020 در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا به صورت آنلاین، منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/researchers-discover-which-dental-traits-reveal-genetic-relationships/

 

[1] neutral genetic signals به این معنا که تحت تاثیر انتخاب طبیعی نبوده است