Breaking News

یک روش جدید درمانی به جای کشیدن دندان ترک خورده

27 مه 2020 – مطابق گزارش موردی که در تاریخ 3 مه در مجله اندودنتیکس منتشر شد، دندانپزشکان دندان دندان ترک خورده ی یک بیمار را با استفاده از تکنیک غیر جراحی که شامل گسترش و آب بندی شکاف شکستگی با mineral trioxide aggregate[1]  و کامپوزیت بود، حفظ کردند.

در این مقاله محققان به رهبری دکتر Alexander Schürz ، از بخش دندانپزشكی محافظه كارانه در بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ در آلمان، ضمن شرح تکنیک بالینی خود و نوشتند: سه سال پیگیری، موفقیت درمان اولین پرمولر ماگزیلاری این بیمار را که در جهت مزیودستال دچار شکستگی شده بود، تایید کرد. آنها خاطرنشان كردند: ما یک گزینه ی درمانی بجای کشیدن دندانهایی که تقسیم شده یا ترک خورده اند، معرفی کردیم.

درمان بدون جراحی

هنگامی که خط شکستگی دندان از سطح اکلوزال تا مارجینال ریج در هر دو طرف گسترش یافته باشد به آن دندان ترک خورده یا split tooth می گوییم. در حال حاضر، تنها گزینه ی درمانی برای دندان ترک خورده ، کشیدن یا حذف بخش متحرک آن، می باشد. این روش جدید، برای یک مرد 48 ساله که درد پنهانی را در دندان خود تجربه کرده بود، به عنوان راهی برای حفظ دندان بدون جراحی ارائه گردید.

دندان این بیمار حساس شده بود و قبلا تحت هیچ درمانی قرار نگرفته بود. آزمایش پالپ، یک واکنش فوری اما طولانی ایجاد کرد و پروب پریودنتال، یک ترک 11 میلی متری را کشف کرد. شکاف شکستگی در جهت مزیودیستالی در ناحیه شکاف مرکزی از سطح اکلوزال مشاهده شد. به غیر از این مورد، به گفته ی نویسندگان، او دهان سالمی داشت.

مراحل درمانی

مرد پس از اطلاع از گزینه های درمانی احتمالی، معالجه غیر جراحی را انتخاب کرد که در مراحل زیر برای او انجام شد:

  • درمان اولیه ی شکستگی: پزشکان با استفاده از میکروسکوپ جراحی دهانی، شکاف شکستگی را گسترش داده و قسمت آپیکال کانالهای ریشه را با یک پلاگ MTA ، مسدود کردند. شکاف شکستگی با MTA ، که یک ماده ی زیست سازگار است، بسته شد. نویسندگان خاطرنشان كردند: اگر التهاب بافت پریودنتال اطراف شکاف شکستگی به دلیل خونریزی گسترده اجازه ی ترمیم فوری شکستگی را ندهد، باید هیدروكسید كلسیم را روی ترک و کانال ریشه اعمال كرد.
  • ترمیم شکستگی ثانویه و تثبیت داخلی دندان. این جلسه ی درمان در طی 48 ساعت از جلسه ی اول انجام شد. در این جلسه، لایه ی MTA را به حداقل ضخامت رساندند تا امکان کاربرد خشک رزین کامپوزیت فراهم شود، سپس MTA و شکاف شکستگی باقی مانده، بلافاصله با رزین کامپوزیت پر شد. رزین کامپوزیت بصورت لایه ای برای پر كردن كانال ریشه برای تثبیت داخلی و بازسازی كامل گذاشته شد.
  • درمان کرونال با ترمیم غیرمستقیم cuspal coverage. در سومین جلسه، دندان وی برای ترمیم آماده شد. سپس در جلسه ی نهایی، ترمیم غیر مستقیم لیتیوم دی سیلیکات با رزین کامپوزیت dual-curing  چسبانده شد. همچنین به بیمار آموزش بهداشت دهان و دندان از جمله استفاده ی روزمره از برس های بین دندانی داده شد.

بیمار هر شش ماه به مدت سه سال، برای معاینات پیگیری مراجعه کرد. معاینات بالینی و رادیولوژی نشان داد که این درمان، مشکل دندان وی را اصلاح کرده است. مؤلفان خاطرنشان كردند كه بخشی از موفقیت این درمان باید به خود بیمار كه بهداشت دهان و دندانش را رعایت می کند، نسبت داده شود.

علاوه بر این، این روش درمانی برای دندانهای پرمولر split در فک فوقانی مناسب هستند. همچنین این روش ممکن است برای ترمیم مولرهای فک پایین با خط شکستگی در قسمت فورکامناسب باشد. آنها هشدار دادند كه برای دندانهایی با شكستگی های طولی ممكن است عمل جراحی برداشتن ریشه ی شكسته یا ترمیم شكستگی خارج از دهان، و به دنبال آن intentional replantation بهتر باشد.

با این وجود، مطالعات دیگری برای تأیید میزان امکان سنجی و موفقیت دراز مدت این رویکرد جدید مورد نیاز است. نویسندگان نوشتند: پس از اتمام مطالعات بالینی، این روش ممکن است برای استفاده عمومی توصیه شود. آنها معتقدند روش ترمیم دندانهای شکسته با MTA و کامپوزیت می تواند یک گزینه درمانی ارزشمند قابل توجه باشد.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=rst&pag=dis&ItemID=326544

 

[1] MTA