Breaking News

وضعیت جدید و متفاوت در کار دندانپزشکی، پس از کرونا

28 مه 2020- دکتر Leslie Fang ، پزشک، مربی و بازرگان مشهور جهان طی هفته های گذشته به طور گسترده درباره پیامدهای SARS-CoV-2 در دندانپزشکی سخنرانی کرده است. دکتر Fang همچنین از سخنرانان سمپوزیوم آنلاین 24 ساعته ی 3Shape است که بزودی برگزار می شود که در طی آن وی توصیه هایی عملی را به متخصصان دندانپزشکی ارائه خواهد داد تا به آنها در بازگشت ایمن به کار کمک کند.

دکتر Fang، بزرگترین چالش برای دندانپزشکان در ماه های گذشته چه بود؟

من در طی سه ماه گذشته ده وبینار را به بیش از 20،000 شرکت کننده در سراسر جهان ارائه داده ام. واضح است که متخصصان دندانپزشکی می خواهند کارهای صحیحی را برای بیماران، کارکنان، خانواده های خود و خودشان انجام دهند. علم به سرعت در حال تکامل است و آنها می خواهند اطلاعات صحیحی بدست آورند. متخصصان دندانپزشکی عمدتاً در مورد سه چیز نگران هستند: دسترسی به تجهیزات محافظ شخصی، هزینه های ساخت محیطی ایمن و اقدامات لازم برای تجدید ساختار متناسب با شرایط عادی جدید.

از آنجایی که مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی در سراسر جهان پس از تعطیلی دوباره شروع به بازگشایی می کنند، متخصصان دندانپزشکی در تلاش هستند تا کارمندان و بیماران خود را ایمن نگه دارند. آیا فکر می کنید که دندانپزشکان تحت محدودیت هایی که توسط واقعیت SARS-CoV-2 اعمال می شود، برای کار آماده هستند؟

جای خوشبختی است که در این بیماری همه گیر بیشتر مطب ها و کلینیکهای دندانپزشکی در سطح جهان تعطیل شدند. این امر به دندانپزشکان و تیم های آنها فرصت داد تا در مورد نحوه ی بازگشت ایمن به کار خود تأمل کنند. کمبود اطلاعات و دستورالعمل وجود ندارد و من فکر می کنم اکنون متخصصان دندانپزشکی به طور متوسط حداقل 30 ساعت اطلاعات در مورد این که یک ویزیت دندانپزشکی باید در محیط تغییر یافته، چگونه باشد، دریافت کرده اند. به طور کلی، دستورالعمل ها کاملاً با فکر به همه ی جوانب تدوین شده اند. با این حال، برخی از راه حلها دشوار و پرهزینه است، و برخی دیگر تأثیر منفی بر گردش کار دارد. به طور واضح فقدان دستورالعمل وجود ندارد، و فقط باید بهترین روشی را که در محیط معین امکان پذیر است، اتخاذ کنیم.

در وبینار آینده، کلیه روشهای ارائه شده برای بهینه سازی ایمنی بیماران، دندانپزشکان و کارمندان و خانواده های آنها را بیان خواهم کرد.

آئروسل ها مسئله خاصی در مطب های دندانپزشکی هستند. چگونه می توان به این مسئله پرداخت؟

نوزده اقدام مختلف وجود دارد که برای حل این مسئله پیشنهاد شده است، از جمله:

  • به حداقل رساندن پروسیجرهای تولید ذرات معلق در هوا؛
  • شستشوی دهان با دهانشویه یا اسپری دهان قبل از هر پروسیجری.
  • استفاده از مواد ضد عفونی کننده در مخزن آب دستگاه ها.
  • استفاده از موانع مکانیکی مانند رابردم دندانپزشکی.
  • استفاده از جاذبها برای به حداقل رساندن بزاق در قسمتی که عمل بر روی آن انجام می شود؛
  • استفاده از تخلیه کننده های با حجم بالا؛
  • روشهای چهار دست(وجود دستیار)؛
  • استفاده از دستگاه های وکیوم آئروسل در منبع؛
  • استفاده از سیستم های تصفیه هوا، از دستگاه های تصفیه هوای ساده گرفته تا استفاده از سیستم های گران قیمت ماوراء بنفش C در سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه ی هوا؛
  • استفاده از سیستم تولید مه شیمیایی(مواد شیمیایی یا خاصیت ضد ویروسی) برای مقابله با ویروس های موجود در آئروسلها.

من همه این موارد را در کتابچه ای با عنوان “پاسخ دندانپزشکی به دستورالعمل های COVID-19” که به حل پیامدهای SARS-CoV-2 برای کار دندانپزشکی اشاره دارد، شرح داده ام. در این کتابچه همچنین تمام اقداماتی را که دندانپزشکان برای آمادگی برای ویزیتهای دندانپزشکی باید انجام دهند، شرح داده ام. در حالی که همه گزینه ها برای همه متخصصان دندانپزشکی به طور یکسان کاربردی نیستند، اما اکثر متخصصان راه حل های رضایت بخشی برای رفع این مسئله ی آزار دهنده پیدا می کنند. من در وبینار آینده این گزینه ها را توضیح خواهم داد.

به نظر شما وضعیت عادی جدید در مطبهای دندانپزشکی چگونه خواهد بود؟

در وبینار آتی، تغییراتی را بیان خواهم کرد که مشخص می کند ویزیت دندانپزشکی در آینده چگونه خواهد بود. در مراحل اولیه ممکن است خیلی از موارد عجیب به نظر برسند، و این نشان دهنده نگرانی های مداوم درباره انتقال عفونتSARS-CoV-2  به بیماران و متخصصان دندانپزشکی است.

من اعتقاد دارم که بسته به حضور ویروس در هر جامعه ی معین، وضعیت جدید به مرور زمان تکامل می یابد. با این حال، اصول علمی تغییر نمی کنند و بنابراین می توان همیشه بر این ستون ها تکیه کرد تا متخصصان بتوانند با سناریوی تحول سازگار شوند.

یادداشت تحریریه: وبینار دکتر فنگ با عنوان “زندگی پس از  COVID: وضعیت عادی جدید” بیستم ژوئن ساعت 6 صبح به وقت EDT ، معادل2:30 بعدالظهر به وقت ایران به طور زنده پخش می شود. شرکت کنندگان می توانند با پاسخ به پرسشنامه پس از سخنرانی، اعتبار آموزش مداوم کسب کنند. متخصصان دندانپزشکی که مایل به پیوستن به این وبینار هستند، می توانند بصورت رایگان در آدرس زیر ثبت نام کنند.

https://www.3shapesymposium.com/webinar/life-after-covid-the-new-normal/

منبع:

https://am.dental-tribune.com/c/3shape/news/interview-dentistry-will-be-different-once-dental-practice-resumes/