Breaking News

ترمیناتور کرونا از پرسنل دندانپزشکی و بیماران در برابر SARS-CoV-2 محافظت می کند

25 ژوئن 2020 – در غیاب پاسخ بازار دندانپزشکی به بیماری همه گیر کووید-19، دکتر Mustafa Ayna ، دندانپزشک مستقر در آلمان که مطب خود را در دویزبورگ اداره می کند، تصمیم گرفت دستگاهی را طراحی کند که SARS-CoV-2 را قبل از اینکه بتواند در اتاق درمان منتشر شود، از بین ببرد. وی با همکاری Philipp Maack  مهندس مکانیک از دانشگاه Ruhr بوخوم و دکتر Aydin Gülses از کلینیک جراحی دهان و فک و صورت در بیمارستان دانشگاه Schleswig-Holstein  در کیل در آلمان، ترمیناتور کرونا را طراحی کردند. وی امیدوار است که به زودی این دستگاه بطور انبوه تولید و در دسترس سایر مطب ها و کلینیکهای دندانپزشکی قرار گیرد.

دکتر Ayna، ممنون که با ما صحبت کردید چطور شد که ترمیناتور کرونا را ساختید؟Corona-Terminator-2_Original-700x933

اندکی قبل از تعطیلی ها به دلیل شیوع این ویروس در آلمان، نیاز زیادی به اطلاعات و عدم امنیت زیادی در جامعه پزشکی و دندانپزشکی با توجه به ذرات معلق در هوا و نحوه انتشار آنها وجود داشت. با تحقیقات در مورد آئروسل ها ، من متوجه شدم که آنها می توانند تا شعاع حداکثر 2 متر از جایی که تولید می شوند، منتشر شده و در محیط باقی بمانند. با این حال، من هیچ دستگاهی را در بازار دندانپزشکی پیدا نکردم که بتواند یک راه حل برای مقابله با این مشکل باشد. بنابراین، در حین دوره ی تعطیلی و قرنطینه، شروع به تحقیق در مورد چیزی کردم که بتوانم خودم آن را بسازم.

این دستگاه دقیقاً چگونه کار می کند؟

این دستگاه ضد عفونی کننده، یک واحد آسپیراسیون خارج از دهان است که بیوآئروسولها را از دهان بیمار می مکد. ما از مطالعات دیگر می دانستیم که حدود 40-50 درصد از ذرات معلق در هوا می تواند با مکانیسم های معمولی آسپیراسیون حذف شوند. من می خواستم راه حلی پیدا کنم که امکان گیر انداختن و از بین بردن بقیه ی این ذرات نیز فراهم شود تا ویروس SARS-CoV-2 ساعتها در اتاق درمان باقی نماند.

این واحد آسپیراسیون از یک لوله ی مکش و یک واحد UV تشکیل شده است. این یک دستگاه ساخته شده با پرینتر سه بعدی به لوله های UV (واحدهای فلورسنت) متصل است که بلافاصله هوای عبور کرده از آن را ضد عفونی می کند و باکتری ها و ویروس ها را می کشد. علاوه بر این، من یک مکانیسم ایمنی دیگر را به این سیستم اضافه کرده ام و آن فیلتر HEPA (کلاس 14) است که اگر ویروس ها زنده بمانند، توسط آن به دام می افتند.

چگونه کارایی این دستگاه را اندازه گیری کردید؟ آیا قصد دارید یک مطالعه درباره آن منتشر کنید؟

ما در حال سنجش راندمان آن هستیم. با این حال، در مطب دندانپزشکی نمی توان بطور واقعی از کروناویروس استفاده کرد. برای انجام این کار به یک آزمایشگاه آزمایش S3 [آزمایشگاهی با سطح امنیت زیستی مشخص] نیاز داریم، و ما تعداد زیادی از این آزمایشگاه ها در آلمان نداریم. با این وجود، بسیاری از اطلاعات در حال حاضر به خوبی مستند شده اند و ما می دانیم که در طول هر درمان چقدر ذرات معلق در هوا تولید می شود. از مطالعات دیگر، ما همچنین می دانیم که تا چه اندازه کرونا ویروس در برابر اشعه ماوراء بنفش حساس است و اینکه تا چه میزان فیلترهای HEPA (کلاس 14) آئروسلهای حاوی ویروس ها را به دام می اندازند. با توجه به اینکه موتور این دستگاه بسیار قدرتمند است، ما محاسبه کردیم که چند لیتر مکعب توسط این دستگاه باید مکیده شود و هوا تا چه مدت باید در واحد UV باقی بماند تا ویروس ها از بین بروند. با توجه به این معیارها، ما قدرت این واحد آسپیراسیون را تنظیم کرده ایم و فقط برای امنیت بیشتر، مقداری قدرت آن را اضاف نمودیم.

یک مطالعه نیز در حال برنامه ریزی است. با این حال، با توجه به اطلاعات بسیار کمی که در مورد SARS-CoV-2 ، در دست داریم، لزوماً نمی توان تا زمان آماده شدن نتایج مطالعه منتظر ماند، به ویژه که دندانپزشکان در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به این بیماری هستند. فقط من منابعی را که ممکن است در دانشگاه در دسترس باشد، در اختیار ندارم. من فکر می کنم این اختراع حتما لازم نیست تا زمانی که من به استانداردهای علمی پایبند باشم، آزمایش شود. او تاکید کرد که در عمل من هنوز هم ماسک و محافظ صورت می پوشیم تا از حداکثر محافظت برخوردار شوم.

از چه زمانی از این دستگاه استفاده کرده اید، و دقیقاً در عمل چگونه از آن استفاده می کنید؟

کمی قبل از تعطیلی در اواسط ماه مارس، مواد و امکانات مورد نیاز را تهیه کردم و در حین تعطیلی، این دستگاه را ساختم. من از اواسط تا پایان ماه مارس از آن استفاده کردم. بنابراین، من در این مدت توانستم پروسیجرهای جراحی را روی بیماران انجام دهم.

به محض اینکه ما یک درمان را شروع می کنیم، به عنوان مثال هنگام استفاده از تجهیزات توربین یا دستگاه جرم گیری، یا هنگام تمیز کردن حرفه ای دندان، دستگاه ترمیناتور کرونا را روشن می کنیم. دلیل این امر این است که، طبق مطالعات، ویروس SARS-CoV-2 می تواند به مدت 2-3 ساعت در ذرات معلق در هوا باقی بماند. بسته به اندازه ی اتاق، می توان آن را در 5-10 دقیقه ضد عفونی کرد.

ترمیناتور کرونا چه تاثیری در طبابت روزمره ی شما داشته است؟ واکنش بیماران و کارمندان شما نسبت به دستگاه چه بوده است؟

من تفاوت زیادی را بین کار خودم با سایر مطب ها مشاهده کردم، در حال حاضر آنها تنها چند قرار ملاقات را در روز تعیین می کنند، در حالی که من با ظرفیت 95٪ کار می کنم. در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، افت بسیار جزئی در گردش یا کاهش برنامه ی درمانی ما، بجز در ابتدای محدودیت ها و تعطیلی اتفاق افتاد. بسیاری از بیماران تماس گرفته و پرسیدند که اقدامات احتیاطی اضافی که من انجام می دهم چیستند و ما خیلی خوب با هم ارتباط برقرار کرده ایم و ترمیناتور کرونا به سرعت در بین بیماران ما شناخته شد.

به دلیل ترمیناتور کرونا، کارمندان من آرامتر هستند و اوضاع در مطب من بطور کلی آرام تر است. آنها می دانند که من اهمیت می دهم و می خواهم حفاظت بیشتری را ایجاد کنم زیرا امنیت کارمندانم همیشه برای من بسیار مهم بوده است. وقتی کارمندان احساس امنیت می کنند، آن را به بیماران منتقل می کنند. به همین دلیل بیماران ما در حال حاضر کمتر احساس ناامنی می کنند و کارمندانم به طور منظم به حضور خود در محل کار ادامه می دهند.

آیا این دستگاه در آینده نزدیک برای سایر مطب ها نیز در دسترس خواهد بود؟

من خیلی از این ایده استقبال می کنم، صنعت دندانپزشکی نیز به این دستگاه علاقه نشان داده است و من با نمایندگان آنها ملاقات هایی داشته ام. آنها علاقه مند هستند زیرا تاکنون این مشکل را حل نکرده اند. همچنین از دندانپزشکان از سایر مطب ها در سراسر آلمان درخواستهای زیادی دریافت کرده ام و برخی از آنها پول برای خرید این دستگاه ارائه داده اند. با این حال، من آنها را رد کردم زیرا این دستگاه ها تاکنون فقط نمونه اولیه هستند. ما دو نمونه اولیه داریم ، Terminator 1 برای دندانپزشکی و Terminator 2 (T2) که فقط برای تصفیه هوا است. یک دفتر مهندسی به من پیشنهاد داده است که از من برای تولید این محصول و عرضه ی آن به بازار حمایت می کند.

آیا می توان دستگاه را برای اهداف دیگر نیز استفاده کرد؟

بله، برای همه مناطقی که ذرات معلق در هوا یا آئروسل ها در آنها تولید می شود. به عنوان مثال، می توان از آن برای انواع برنامه های درمانی با لیزر، در هنگام انجام اقدامات درمانی بر روی گوش، بینی و حلق یا آمبولانس ها استفاده کرد. دستگاه T2 فیلتر ندارد و یک مدل کوچک است، بنابراین حمل و نقل آن آسان است و می توان از آن در رستوران ها، تاکسی ها و کلیه وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد. البته امنیت 100درصدی را به شما ارائه نمی دهد، زیرا چنین چیزی امکان ندارد، اما دستگاه احتمال عفونت را کاهش می دهد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/interview-corona-terminator-protects-dental-staff-and-patients-from-sars-cov-2/