Breaking News

آنچه باید درباره آنتی بیوتیک ها و خطر مرگ و میر قلبی عروقی دانست

9 ژوئیه 2020 – یک مطالعه ی جدید نشان داد که از نظر آماری افزایش قابل توجهی در خطر نسبی و خطر مطلق مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی با مصرف سرپایی آزیترومایسین در مقایسه با استفاده از آموکسی سیلین (آنتی بیوتیکی که خطری در افزایش حوادث قلبی عروقی برای آن شناخته نشده است) در طی پنج روز پس از استفاده، ایجاد شده است( Zaroff و همکاران،JAMA Network Open، 17 ژوئن ،2020).

 جالب اینجاست که محققان دریافتند که افزایش خطر مرگ و میر قلبی و عروقی در طی یک پنجره ی زمانی پنج روزه از زمان قرار گرفتن در معرض آزیترومایسین،- اما نه در طی شش تا 10 روز-، اتفاق می افتد. همچنین، آنها در طی پنج روز از قرار گرفتن در معرض آزیترومایسین، افزایش خطر مرگ و میر غیر قلبی- عروقی و به همه ی علل را در بیماران مشاهده کردند.

نتایج این مطالعه به ویژه برای دندانپزشکان بسیار قابل توجه است. استفاده از بی حسی موضعی، چه با و چه بدون اپی نفرین، ممکن است خطر بروز حوادث قلبی عروقی را در بیماران مستعد افزایش دهد. علاوه بر این، استفاده از آموکسی سیلین به عنوان یک آنتی بیوتیک “خط اول” و آزیترومایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک “خط دوم” در دندانپزشکی برای درمان عفونت و پیشگیری از اندوکاردیت عفونی به خوبی تثبیت شده است.

آزیترومایسین، یک ماکرولید (همراه با اریترومایسین و کلاریترومایسین) است که یکی از رایج ترین گروه های آنتی بیوتیکی در ایالات متحده می باشد و حدود 44.9 میلیون نسخه از آن در سال 2016 برای بیماران سرپایی تجویز شده است.

گزارش های مربوط به ارتباط ماکرولیدها با طولانی شدن فاصله QT و آریتمی های قلبی برای اولین بار بیش از 20 سال پیش، منتشر شد. بیشتر موارد گزارش شده شامل بیمارانی بودند که در معرض خطر ابتلا به آریتمی قلبی قرار داشتند، از جمله بیماری های قلبی زمینه ای، ناهنجاری های متابولیکی که باعث افزایش خطر آریتمی یا استفاده همزمان از سایر داروهایی که تاثیر آنها بر طولانی شدن فاصله QT شناخته شده است.

ایمنی نسبی آزیترومایسین برای اولین بار به دنبال انتشار مقاله ای در سال 2012 درباره ی ارتباط بین استفاده از آزیترومایسین و مرگ ناگهانی قلبی، مورد تردید واقع شد. در آن زمان، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به دلیل نگرانی از طولانی شدن QT و گزارش مرگ و میر قلبی، اطلاعات مربوط به محصول را در مورد استفاده از آزیترومایسین توسط بیمارانی با عوامل خطر شناخته شده برای آریتمی بطنی، تغییر داد.

مطالعه ی اخیر که یک مطالعه ی کوهورت گذشته نگر است، شامل دو سیستم تحویل مراقبت یکپارچه مبتنی بر جامعه است که از اول ژانویه 1998 تا 31 دسامبر سال 2014 ، موارد مرگ و میر و نسخه های دارویی را ثبت کرده اند. داده ها مربوط به 7.8 میلیون مورد قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک آزیترومایسین و آموکسی سیلین( به ترتیب 22.2 درصد و 77.8 درصد) برای 2.9 میلیون نفر بود. این مطالعه شامل بیمارانی در سنین 30 تا 74 سال بود که حداقل 12 ماه قبل از مواجهه با آنتی بیوتیک در برنامه درمانی ثبت نام شده بودند. خطر مرگ قلبی و عروقی مرتبط با آزیترومایسین در مقابل قرار گرفتن در معرض آموکسی سیلین پس از کنترل عوامل مخدوش کننده با استفاده از یک نمره ی گرایش[1] محاسبه شد.

نویسندگان اظهار داشتند: در حالی كه خطر مرگ و میر قلبی و عروقی با مکانیسم های پیشنهادی سازگار است، اما افزایش خطر مرگ و میر غیر قلبی و عروقی با این مکانیسم ها مرتبط نیست. آنها ابراز کردند که یک رابطه ی علیتی را نمی توانیم برای آن در نظر بگیریم، به خصوص برای مرگهای غیر قلبی و عروقی، به دلیل احتمال وجود سایر عوامل مخدوش کننده. با این وجود، پزشكان باید از این ارتباط بالقوه آگاه باشند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=326800

 

[1] a propensity score