Breaking News

مخلوط اکسید روی و بره موم، نتایج امیدوارکننده ای را در پالپکتومی نشان داد

13 ژوئیه 2020 – آندرا پرادش، هند: موفقیت یک پالپکتومی به از بین بردن باکتری ها از کانال ریشه بستگی دارد. محققان اکنون آزمایش جدیدی را با ترکیبی از بره موم یا propolis، – یک محصول طبیعی با خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی به اثبات رسیده- و پودر اکسید روی به عنوان ماده پر کننده در دندان های شیری انجام داده اند.

در این مطالعه، اثر بالینی مخلوط اکسید روی و بره موم مورد بررسی قرار گرفت و با زینک اکسید اوژنول  (ZOE)به عنوان یک ماده پر کننده برای کانال ریشه در مولرهای شیری نکروتیک(non-vital) مقایسه شد. محققان، 40 دندان مولر شیری در کودکان 4 تا 8 ساله را که نیاز به درمان پالپکتومی داشتند را به طور تصادفی با توجه به مواد پر کننده ی مورد استفاده، به دو گروه تقسیم کردند: مخلوط اکسید روی – بره موم، و زینک اکسید اوژنول (گروه کنترل). سرانجام تمام دندانهای تحت درمان با پالپکتومی با روکشهایی از جنس استنلس استیل، ترمیم شدند و کودکان در شش، 12 و 24 ماه بعد از درمان برای ارزیابی بالینی و رادیوگرافی فراخوانده شدند.

میزان موفقیت کلی پالپکتومی با مخلوط “اکسید روی – بره موم” و با ZOE به ترتیب 95٪ و 70٪ گزارش شد. مخلوط اکسید روی و بره موم، میزان موفقیت 100٪ در شش ماه پیگیری و 95٪ در پیگیری های 12 و 24 ماهه نشان داد، در حالی که ZOE ، موفقیت 80 درصدی را در شش و 12 ماه نشان داد، و در پیگیری 24 ماهه به 70٪ کاهش یافت.

نویسنده ی این مطالعه دکتر Kakarla Sri Roja Ramya ، از گروه دندانپزشکی اطفال و پیشگیری از کالج دندانپزشکی ویشنو در آندرا پرادش، گفت: بره موم دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که عوامل ضروری برای پر کردن کانال ریشه ی دندان شیری هستند و همین موضوع این ایده را به من داد. ZOE یک ماده موفق در پر کردن کانال ریشه از بسیاری جهات است، اما اوژنول دارای معایبی نیز هست. این معایب می تواند شامل استحکام کم، مقاومت کم در برابر سایش و حلالیت زیاد باشد.

Roja Ramya افزود: یافته های این مطالعه با انتظارات اولیه او مطابقت داشتند، با این وجود، آزمایشات بالینی بیشتری لازم است تا موفقیتی که او با این مخلوط جدید به دست آورده است، تایید گردد.

این مطالعه با عنوان “ارزیابی مخلوط اکسید روی – بره موم، به عنوان ماده پر کننده ی کانال ریشه در مولرهای شیری در داخل بدن: یک کارآزمایی کنترل شده ی تصادفی با پیگیری 24 ماهه” ، در شماره آوریل – ژوئن سال 2020 مجله ی انجمن دندانپزشکی اطفال و پیشگیری هند منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/oral-cancers-may-go-undetected-during-covid-19-crisis/