Breaking News

سرطان دهان ممکن است در طول بحران COVID-19 ، تشخیص داده نشود

13 ژوئیه 2020- دوبلین، ایرلند: به گزارش انجمن سرطان ایرلند، سالانه حدود 550 نفر به سرطان های دهان، سر و گردن در ایرلند مبتلا می شوند. از آنجایی که به دلیل SARS-CoV-2 و خطر ابتلا به این عفونت، بیماران کمتر به مطبهای دندانپزشکی مراجعه می کنند، دندانپزشکان هشدار داده اند که تعداد بسیار زیادی از سرطان های دهان ممکن است خیلی دیر تشخیص داده شوند یا بکلی تشخیص داده نشوند.

پروفسور Leo Stassen ، جراح دهان و فک و صورت و رئیس انجمن دندانپزشکی ایرلند، هشدار داد که تشخیص دیر هنگام سرطان دهان به یک مشکل کشوری پس از بازگشایی مطبهای دندانپزشکی تبدیل خواهد شد.

در هنگام تعطیلی مطبها به دلیل کووید-19، پرفسور استاسن با استفاده از عکس هایی که بیماران برای وی ارسال کرده بودند، دو مورد از سرطان دهان را شناسایی کرد. با این حال، بسیاری از بیماران علائم سرطان دهان را تشخیص نمی دهند و یا به این گونه علایم اهمیتی نمی دهند و برایش اقدامی نمی کنند، زیرا آنها نگران آلودگی احتمالی به SARS-CoV-2 هستند و یا از این امر آگاه نیستند که خدمات اورژانس دندانپزشکی در حین تعطیلی و قرنطینه ی فعلی به فعالیتهای خود ادامه می دهند. استاسن گفت: پیش از همه گیری، دندانپزشکان سالانه به تشخیص 150 تا 180 مورد سرطان دهان، سر و گردن کمک می کردند.

بقا مواردی از سرطان دهان که در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان می شوند، تقریباً 90٪ است و فقط نیاز به عمل جراحی دارند. با این حال، میزان بقای موارد توسعه یافته و پیشرفته، تنها 5 تا 10 درصد است. معاینات نه تنها برای بیمارانی که علائم سرطان در طول همه گیری کووید-19 در آنها ایجاد شده است بلکه برای افراد بقأ یافته از سرطانهای دهان و سر و گردن، نیز مهم است تا از عدم عود سرطان اطمینان حاصل شود.

پرفسور استاسن گفت: در ده تا 15 سال گذشته، مدیریت سرطان دهان در ایرلند بسیار بهبود یافته است، اما اکنون، COVID-19، دستاوردهای ما را از بین می برد.

براساس داده های سازمان بهداشت جهانی، تا 13 ژوئیه ، 25،611 مورد COVID-19 در ایرلند تأیید شده و 1746 نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/oral-cancers-may-go-undetected-during-covid-19-crisis/