Breaking News

پوویدون آیوداین، تا 99 درصد از SARS-CoV-2 را در عرض چند ثانیه از بین می برد

15 ژوئیه 2020 – طبق گزارش مختصری که در Infectious Diseases and Therapy ، منتشر شده است، محصولات پوویدون آیوداین (PVP-I) از جمله غرغره، دهانشویه و اسپری گلو می توانند تا 99.99 درصد از ویروسهای SARS-CoV-2 را ظرف 30 ثانیه از بین ببرند.

تیم های دندانپزشکی ممکن است این خبر را دلگرم کننده بدانند، زیرا دندانپزشکان، بهداشت کاران دهان و دندان و دستیارانشان، در معرض خطر زیادی برای مواجهه با SARS-CoV-2، هستند زیرا این افراد مجبور به کار در فاصله ی بسیار نزدیک با بیماران هستند و بسیاری از روشهای درمان در دندانپزشکی آئروسل ساز می باشند.

نویسندگان این مقاله به رهبری پرفسور دانیل اندرسون، از برنامه ی ” بیماریهای عفونی در حال ظهور ” در دانشکده پزشکی دانشگاه ملی دوک(NUS) در سنگاپور، نوشتند: استفاده از محصولات PVP-I می تواند اقدامات بهداشتی و ضدعفونی را تقویت و سبب کاهش شیوع COVID-19 در میان جامعه ی دندانپزشکی و بیماران مراجعه کننده شود.

بدون هیچ گونه واکسن یا درمانی برای COVID-19، دانشمندان در تلاش هستند تا راه هایی برای مهار این عفونت پیدا کنند. پوویدون آیوداین یک مجموعه ی محلول در آب از مولکولهای حامل پوویدون و ید است. اثربخشی این محلول در از بین بردن باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها شناخته شده است. در حال حاضر متخصصان پزشکی برای ضدعفونی کردن دست های خود قبل و بعد از عمل و از بین بردن هرگونه میکروب بر روی پوست بیماران از این محصول استفاده می کنند. این محلول به راحتی در دسترس است، و شواهد از اثربخشی آن در برابر سایر ویروس ها، از جمله SARS-CoV و MERS-CoV پشتیبانی کرده است.

یک واقعیت دیگر اینست که دهانشویه ی PVP-I در طرح سازمان بهداشت جهانی برای درمان های تجربی علیه COVID-19 گنجانده شده است، همین موضوع محققان را بر آن داشته تا فعالیت ضد ویروسی مستقیم آن را در برابر SARS-CoV-2 بررسی کنند. چنانچه نتایج آزمایشات، اثربخشی آن را اثبات کند، می تواند یکی دیگر از ابزارهای کنترل عفونتی باشد که در دسترس دندانپزشکان قرار می گیرد. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که دندانپزشکان قبل از انجام درمان، از بیماران خود بخواهند که دهانشان را با محلول 1 درصد پراکسید هیدروژن شستشو دهند. شواهد دیگر نشان می دهد که شستشو با کلرهگزیدین باعث کاهش بار بزاقی کرونا ویروس جدید می شود.

در مطالعه ی حاضر، از روش سنجش زمان کشتن ویروس برای ارزیابی فعالیت ویروس زدایی بتادین( نام تجاری ضد عفونی کننده پوویدون-آیدوداین) ، در برابر SARS-CoV-2 استفاده شد. شرکت سنگاپوری Mundipharma، مواد و بودجه ی این تحقیق را تأمین کرد.

به گفته نویسندگان، غرغره و شستشوی دهان با محلول 1٪ پوویدون-آیوداین و اسپری گلوی با محلول حاوی 45/ 0درصد پوویدون آیوداین، ، 99.99 درصد از SARS-CoV-2  را در عرض 30 ثانیه پس از تماس از بین می برد.

نویسندگان نوشتند که محلول ضد عفونی کننده ی حاوی 10٪ پوویدون-آیوداین و پاک کننده ی پوست که حاوی 7.5٪ پوویدون-آیوداین باشد، نیز ویروس را در عرض 30 ثانیه از بین می برد.

این یافته ها امیدوار کننده هستند؛ با این حال در این گزارش مختصر، هیچ مدرکی راجع به استفاده از دهانشویه یا اسپری گلوی حاوی پوویدوین آیوداین در حیوانات یا انسان ها ارائه نشده است. علیرغم این موضوع، “طیف گسترده ی فعالیت ضد میکروبی محصولات PVP-I و سرعت عمل آنها در برابر SARS-CoV-2 ،  نشان دهنده ی اهمیت آاین محصولات در کنترل عفونت است.”

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=infctl&pag=dis&ItemID=326836