Breaking News

مراقبت ضعیف از دهان ممکن است روی صحت تستهای COVID-19 تأثیر گذارد

29 ژوئیه 2020 – براساس مطالعه ای که در 24 ژوئیه در Special Care in Dentistry منتشر شد، نداشتن بهداشت خوب دهان و دندان ممکن است منجر به مثبت شدن تست COVID-19 برای مدت زمان طولانی تر در بیمارانی شود که از نظر کلینیکی بهبود یافته اند.

محققان می گویند: ممکن است بیمارانی که دندانهای خود را مسواک نمی زنند و دهان خود را نمی شویند، اجازه دهند که اسید نوکلئیک ویروسی غیر عفونی در دهان آنها تجمع یابد و در نتیجه باعث طولانی شدن مدت زمان دفع ویروسی (viral shedding) آنها شود. به طور متوسط، کسانی که حفره ی دهان خود را تمیز نمی کنند، مدت زمان دفع ویروسی آنها به مدت دو هفته ی دیگر ادامه می یابد که منجر به آزمایش مثبت واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس (PCR) می شود.

محققان به سرپرستی دکتر Yoko Warabi ، از بخش عصب شناسی بیمارستان Tokyo Metropolitan Neurological ، نوشتند: بنظر می رسد مسواک زدن و غرغره کردن، اسیدهای نوکلئیک ویروسی را از بین می برد و صحت آزمایش PCR را بهبود می بخشد.

باکتریها و  COVID-19

شواهد نشان داده اند كه باكتری های دهانی ممكن است در آلوده شدن به SARS-CoV-2، ویروسی كه باعث COVID-19 می شود، نقش داشته باشند. دیابت، چاقی، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا که چهار عارضه اصلی مرتبط با افزایش خطر عوارض و مرگ ناشی از COVID-19 – می باشند، با بیوفیلم های تغییر یافته ی دهان و بیماری پریودنتال مرتبط هستند. این ارتباطات همچنین بخشی از دلایلی هستند که دندانپزشکان از بیماران می خواهند که از دهانشویه قبل از هر پروسیجری برای کاهش بار ویروسی از دهان استفاده کنند. بنابراین، وجود یک ارتباط احتمالی بین سلامت دهان و دندان یا فقدان توجه به مراقبت از دهان و دندان با کرونا ویروس جدید جای تعجب ندارد.

مدت زمان دفع ویروسی 6 نفر از 8 بیماری، که همگی COVID-19 خفیف تا متوسط داشتند، 30 روز یا کمتر بود. به گفته نویسندگان، دو نفر از بیماران، یکی مبتلا به اسکیزوفرنی و دیگری با اختلال تجزیه ای یا گسستی (Dissociative Disorder) و ناتوانی ذهنی، دوره ی دفع ویروسی به مراتب طولانی تری- از 44 روز یا بیشتر- را تجربه کردند.

مورد اول، یک زن 31 ساله مبتلا به اسکیزوفرنی بود که علیرغم از بین رفتن علائم وی پس از 12 روز و بهبودی بالینی، همچنان جواب آزمایش PCR او برای این ویروس مثبت بود. او نتوانست از مرکز پزشکی خارج شود تا اینکه جواب آزمایشش در دو روز متوالی منفی شد. متخصصان پزشکی فهمیدند که او به طور داوطلبانه دندانهای خود را مسواک نمی زند و این کار را برای اولین بار در روز هجدهم بعد از بستری در بیمارستان انجام داده است. با ادامه آزمایشات PCR مثبت، پزشکان گمان می کردند که عدم مراقبت از دهان ممکن است باعث آزمایش های مداوم مثبت شود. مدت زمان دفع ویروسی وی به 46 روز رسید و کارمندان شروع به تشویق وی به مسواک زدن دندانها و غرغره کردند.

دو روز پس از شروع این دستورالعمل، نتیجه آزمایش PCR بیمار برای اولین بار منفی شد. نویسندگان نوشتند که پس از نه روز مسواک زدن فشرده دندانها فقط با آب، بیمار دو نتیجه ی آزمایش PCR منفی پی در پی داشت و مرخص شد.

بیمار دیگر، یک زن 61 ساله با اختلال گسستی و ناتوانی ذهنی بود که مادر یک بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی نیز بود. پس از بهبودی بالینی، جواب آزمایش او همچنان برای ویروس مثبت بود. هنگامی که دفع ویروسی او به 43 روز رسید، پزشکان معالج متوجه شدند که او بندرت دندانهای خود را مسواک می زند. به او بارها و بارها دستور داده شد كه دندانهای خود را با آب مسواك بزند و با چهار روز مداخله، او دو تست PCR منفی پی در پی داشت و مرخص شد.

حفره ی دهان را تمیز کنید

اگرچه اندازه ی کوچک این مطالعه به عنوان محدودیت آن در نظر گرفته شد، اما یافته های آن نشان داد که از بین بردن اسید نوکلئیک ویروسی غیرعفونی در حفره ی دهان ممکن است منجر به نتایج منفی آزمایش PCR  شود و احتمالاً از ماندن طولانی مدت غیرضروری در بیمارستان جلوگیری کند. نویسندگان اظهار داشتند: افراد در معرض خطر ابتلا به COVID-19، از جمله سالمندان در خانه های سالمندان و بازنشستگان، باید بهداشت دهان و دندان خود را بخوبی حفظ کنند.

آنها نوشتند: بهداشت صحیح دهان و دندان ممکن است مدت زمان دفع ویروسی را کاهش دهد و از ماندن طولانی مدت در بیمارستان جلوگیری کند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=infctl&pag=dis&ItemID=326919